Avatar billede TiHs Nybegynder
21. juni 2013 - 10:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Vis ikke sti til billeder

Hej eksperter.
Jeg skal bruge et script til at gemme sti til billeder på en php side. Ville være fint hvis det kunne være et generelt script der gemmer alle stier på alle billderne på siden. Er det muligt ?
Avatar billede softspot Forsker
21. juni 2013 - 13:31 #1
Hvad er det du gerne vil opnå?

Umiddelbart er det svært at skjule adressen på en offentlig tilgængelig resurse (under antagelse af, at der skal være adgang til at vise billederne på et offentligt website).

Hvis du ikke ligefrem kan sætte systemmæssig adgangskontrol på stien til billederne (så det kun er autoriserede brugere der kan komme til dem, f.eks. på et intranet), kan du "streame" billederne via et script, der sørger for at lave adgangskontrol på forespørgslen. Eksempelvis i dette format: billede.php?id=1234, hvor billede.php tjekker, om brugeren har lov til, at se billedet (f.eks. ud fra en aktuel loginstatus eller noget i den stil).

Alternativt kan du til hvert kald til billede.php, oprette et token, som skal medsendes. Dette token har en levetid og hvis det er udløbet returneres billedet ikke. Eksempelvis i dette format: billede.php?id=1234&token=jeor870183o1827380912.

Der findes givetvis mange andre muligheder, men som denne kommentar blev indledt, så afhænger det af, hvad du vil opnå...
Avatar billede TiHs Nybegynder
30. oktober 2013 - 11:23 #2
lukket