Avatar billede danni2501 Mester
17. juni 2013 - 12:23 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Flere RAM eller ny PC

Hej eksperter

Jeg er lidt i et dilemma. Min svigermor har en "gammel" HP Pavilion dv5204EA som virker som den skal. Den har dog kun 512MB RAM i det ene slot og er tomt i det andet.

Hun synes ikke at den arbejder så hurtigt som vores andres noget nyere maskiner selv efter en formatering.

Nu er mit dilemma om jeg skal foreslå at vi smider 2x 1GB RAM i for under 400,- eller om vi skal finde en lille fornuftig maskine til hende til en 2-3.000,-.

Jeg ved godt at i nok vil mene at en ny maskine er bedst. Men hun er ikke særlig krævende. Men jeg kan godt forstå hun ikke synes at den er super med kun 512MB RAM.

Burde en forøgelse fra 512MB til 2GB RAM ikke kunne hjælpe ok på oplevelsen? Hvad er jeres erfaringer med flere ram i en maskine uden at man skifter til hurtigere CPU?
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. juni 2013 - 12:33 #1
Jeg tror ikke at mere Ram hjælper det store hvis der ikke er en rimelig hurtig CPU i Det ville også nok hjælpe mere at sætte en 7200Omdr. Harddisk i
17. juni 2013 - 12:37 #2
... afhængig af hvilket STYRESYSTEM der er tale om ? så vil det hjælpe med mere RAM (specielt når der pt. kun er 512 Mb!!!)... samt lidt optimering hist og pist ...

www.eksperten.dk/guide/1528

www.eksperten.dk/guide/1551

---

Eksempelvis ->

Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

http://www.computerworld.dk/art/224190/saadan-faar-du-din-pc-i-topform
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 13:01 #3
Personligt har jeg den regel at alt under 2 GB giver bagslag ifht ydeevnen, men som andre skriver en ny hdd kunne os hjælpe.. Frygter dog det er en ide hdd og så betaler det sig at købe en nyere bærbar (ikke sidst nye) dernæst er der en cpu og den har kølepasta og hvis det aldrig skiftes ja så får cpuen kun mere modstand da den bliver varmere...

Oveni det kommer det os an på alderen af maskinen?
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 13:10 #4
ide harddisk er ikke nødvendigvis langsomt, nyeste IDE standard har en bit rate på 133 MB/s hvilket er højere end hvad jeg har set på en kommerciel spindel harddisk.
Avatar billede danni2501 Mester
17. juni 2013 - 14:11 #5
@poko1
Hvis jeg også skal skifte CPU, så er en ny maskine løsningen. Andet ville være besværligt. :-)

@karise_larry
Det er "bare" Windows XP der ligger på den, så derfor tænker jeg at flere ram vil kunne hjælpe :-) Jeg bruger forskellige oprydningsværktøjer bl.a. Ccleaner ;-)

@Blueeyez
Det er en SATA disk der sidder i, så det er egentlig ok. Det med kølepastaen havde jeg ikke tænkt på. Det kunne være en mulighed sammen med flere RAM. Maskinen er ca. 6-7 år gammel :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. juni 2013 - 14:23 #6
Jeg mente ikke du skulle skifte CPU kun at det ikke kunne betale sig hvis det er en langsom CPU måske ikke udtrykt så tydeligt jeg har nu set data på PC den er på 1,4Mhz så en 7200 Omdr. ville give et boost
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 15:07 #7
#5 det er en fordel at den er med sata, men fortsat skal der tænkes på kølepasta til cpu og nok gfx os... At den er 6 - 7 år er lidt af en alder og dens hw lyder til og være i den ret langsomme ende så for mig virker det som lappe løsninger, men ved så heller ikke hvor meget den bliver anvendt? Så kommer mest an på den del, vi skal jo tænke på hvis bundkortet står af kort efter (worst case)
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
17. juni 2013 - 16:51 #8
Hov blev vidst ikke helt færdig:

2. Så en ny harddisk (Hdd). Her vil det måske være bedst med en
  Ekstern http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=752639
  Eller en SSD, det kommer an på hvor mange du max vil give.
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
17. juni 2013 - 16:53 #9
Meget underligt der stod jeg havde lagt et indlæg ud? Nå man nummer 1 var altså:

1. Køb mere ram, her er et godt tilbud: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=585022
Avatar billede danni2501 Mester
18. juni 2013 - 16:44 #10
@Blueeyez
Ja den bliver nemlig ikke brugt særlig meget.
Jeg prøver at kaste lidt under 300,- afsted efter 2GB RAM.
19. juni 2013 - 10:35 #11
En gammel maskine vil aldrige blive lige så hurtig som en ny maskine.

512 MB RAM er nok til Win XP.
Hvis den swapper meget, kan man hente noget med mere RAM.
Så prøv at kikke lidt på memory forbruget.
Hvis du kan hente lidt for en beskeden sum, er det fint.
Men det betaler sig ikke at bruge for mange penge på små opgraderinger.

Så vidt jeg har forstået har du ominstalleret den,  og det er sidste ende det der giver mest.
Jeg synes ikke oprydnings værktøjerne giver særligt meget. Mit gamle hakkebrædt er en XP der er installeret i sep. 2005, og den er ved at være tung, til trods for meget oprydning.

Den der med kølepastaen er en vandrehistorie. Det passer simpelthen ikke.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2013 - 10:51 #12
#11 så du siger altså kølepasta aldrig skal skiftes?
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. juni 2013 - 11:01 #13
#11 Jeg er fuldkommen enig med dig Og i øvrigt er det også meget vanskelig særligt med en HP at skille den ad og skifte kølepasta
Den ville helt sikkert også på et meget tidlig tidspunkt have meldt varmeproblemer.
19. juni 2013 - 13:13 #14
@Blueeyez - du skal skifte kølepastaen, hvis du piller kølepladen af. F.eks hvis du skal skifte system board eller CPU.
Du skal ikke skifte kølepastaen bare for at skifte den, det er spild af energi og penge.

@poko1 en HP maskine er hverken mere eller mindre bøvlet at skille ad end alle andre fabrikater.
For alle fabrikater, er der nogle modeller der er nemme at skille ad, og andre er lidt mere besværlige.
Og kvaliteten er den samme. De er alle samlet på den samme fabrik af de samme komponenter :).
Så om man kan lide det ene eller andet fabrikat, er et spørgsmål om smag.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2013 - 13:21 #15
#14 min erfaring siger mig nu stadig at kølepasta ikke er godt i mange år, men hentyder nu os til at det er en negativ ting ved bærbarens situation og derfor ville en ny / nybrugt være bedre løsning da den jo altså har en del år bag sig og xp udgår i år 2014 så for mig at se kan der kun opstå fremtidige problemer skønt den da er god til små opgaver endnu.
19. juni 2013 - 14:52 #16
Nu bevæger vi os væk fra det oprindelige emne.

Hvis du har køleproblemer, er den primære årsag dårlige eller manglende luftstrømninger.
En ting er at få overført varmen fra CPU'en til Køleprofilen. Men du skal også have varmen væk derfra. Varmen skal helt ud af kabinettet.
Du skal have kølet disk(e), CPU('er), RAM, GPU og Strømforsyning.
Her gælder det om at få luften til at passerer henover enhederne, og få den suget ud af kabinettet. F.eks. ødelægger du luftstrømmen ved at fjerne sider/låg og dækplader.
Hvis du skiller nogel af mærkevare maskinerne ad, vil du se at der sidder plastic flapper her og der for at styre luftstrømmen bedst muligt.

Der findes nogle køleprofiler, med et rør, hvor der er noget gas i (Jeg ved ikke hvilken gas). Hvis røret lækker og gassen slipper ud, køler den ikke så godt længere. Jeg har været ude for den fejl. Jeg prøvede først med ny køle pasta, det sænkede da også temperaturen 2 grader til 84 gr. da jeg skiftet køleprofilen faldt temperaturen til 42 gr.
Avatar billede danni2501 Mester
16. februar 2014 - 21:47 #17
Vil en af jer smide svar inden for 48 timer, så jeg kan få lukket spørgsmålet.