Avatar billede blolsen Juniormester
13. juni 2013 - 20:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvordan øger jeg hastigheden til og fra min ready nas duo

Hej

I forlængelse af et tidligere stillet spørgsmål(Kan ikke få adgang til min ready nas duo via FTP), som jeg fik god hjælp til, vil jeg gerne lidt videre.

Jeg har en ReadyNAS Duo [X-RAID] og en Netgear CG3000 router, som jeg har fået med abonnementet fra Yousee. Min internetforbindelse er 5 op/ 30 ned.

Når jeg oploader til nas'en via FTP kan jeg komme op på ca. 3 mb i sekundet, når der downloades fra Nas'en er det ca. 700kb i sekundet. Påtænker at bruge løsningen til ganske tunge filer, så mit spørgsmål er om og i så fald hvordan jeg kan øge hastigheden til serveren, så overførselshastigheden kommer højere op end ovennævnte?
Avatar billede blolsen Juniormester
13. juni 2013 - 20:51 #1
Harddisken i Nas'en er til info en Seagate ST31000528AS
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2013 - 21:20 #2
Hvis det er over internet, så er løsningen:
Hurtigere internet.

De hastigheder du nævner, svarer meget godt til den forbindelse du har fra Yousee.
Avatar billede blolsen Juniormester
13. juni 2013 - 21:40 #3
Hej Chalde,

Ok, dvs. løsningen er hurtigere forbindelse.

Er der ud over en hurtigere forbindelse ikke noget, som jeg kan optimere i forhold til router og server, indstillinger, hurtigere kabler, selvom det nuværende cat5 kabel godt nok kun er ca. 1 meter; mere ram hvis det er muligt eller evt. anden hardisk?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juni 2013 - 22:13 #4
Blot så vi er enige..

Din internet forbindelse er 30/5 Mbit (3000/500 KB/s)

Du oplyser du kan uploade fra en anden internet forbindelse med 3000 KB/s og downloade fra den med 700 KB/s ?

Hvis dette er korrekt så er som nævnt eneste løsning en højere internet forbindelse (fibernet)

Blot til info cat5 lan kabel kan bære 100 mbit (10000 KB/s) ca
Avatar billede blolsen Juniormester
13. juni 2013 - 22:36 #5
Hej igen,

ja vi er enige. Ud fra ovenstående kan jeg godt se, at jeg faktiske kører med noget nær største hastighed.

du nævnet fibernet - er der forskel i hastigheden, fremfor en almindelig kabelforbindelse? Hvis jeg e.g. vælger en 40/40 mbit  fibernetforbindelse eller er det, som du skriver ovenfor lig med (4000/4000 KB/s)uagtet kablerne.

Jeg har faktiske fiber lagt ind i huset, men har bare aldrig fået det sluttet til.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juni 2013 - 22:51 #6
Fibernet kan levere over 100 mbit internet hvor kobber ikke kommer over 10 mbit i upload (har aldrig set kobber forbindelser med højere upload)

Ja fiber er oftest 15/15 30/30 osv.

40/40 = 40000 KB/s hver vej. Din nas burde godt kunne klare det :-)
Avatar billede blolsen Juniormester
13. juni 2013 - 23:00 #7
Hej igen,

Jeg takker for indputtet:-) tror jeg vil kigge videre mod fibernet i stedet for at opruste på andre fronter.

Hvis du sender mig et svar, så overfører jeg pointene.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juni 2013 - 23:13 #8
Vil råde dig til og læse det med småt os.. Og være grundig, men du burde få en god fiber forbindelse for ca samme beløb som du betaler for kobber dernæst kan du jo os få tv den vej :-)