Avatar billede tobygames Nybegynder
05. juni 2013 - 22:11 Der er 5 kommentarer

ip

please vær flink. et dumt spørgsmål lyder: hvad bruger man ip adresser til? gerne på dansk/børnehavesprog
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. juni 2013 - 22:23 #1
IP er en slags telefonnummer på nettet.
For at foretage "opkald/forbindelse" skal du kende nummeret på den pc du vil forbinde til og den modsatte computer skal vide hvilket nummer som den skal sende info/data til.

For man ikke skal rende og huske en masse numre, så bruger man URL (Eksperten.dk er en URL).
Når du skriver eksperten.dk, så forbinder du til en server (DNS- Domain Name Server) som oplyser rette nummer (IP) helt automatisk.

Det er en lidt ukorrekt forklaring, men som forhåbentlig er nemmere at forstå end end end en masse teknisk snik snak.  :-)
Avatar billede bungi Novice
05. juni 2013 - 22:30 #2
Sådan som jeg har forstået det, er en ip som en adresse. Du har en form for switch, som uddeler ip'er ud til jer der bruger det og selve switchen har også en ip.
Vi kan sammenligne det med en adresse:
by          -> vejnavn  -> adresse
tele udbyder -> switch ip -> din ip

(Hvis der er fejl i min beskrivelse, vil jeg gerne have rettelser)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. juni 2013 - 22:34 #3
#2 din forklaring er lige så ukorrekt/korrekt som min, blot et andet sted på nettet.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. juni 2013 - 22:38 #4
Avatar billede chalde Seniormester
06. juni 2013 - 06:25 #5
#2 En switch vil sjældent uddele IP-adresser (det er de færreste der kan). Uddelingen sker i langt de fleste tilfælde fra en DHCP server, som for de fleste hjemmebrugere er indbygget i routeren.
En switch kan have en IP, men for de fleste hjemmebrugere har de ikke.

For enterprise-løsninger ser det noget anderledes ud, men for trådens skyld undlader vi det (ovenstående er mere for, at opretter ikke tror det er sådan det foregår hjemme).