Avatar billede henrikgr Nybegynder
02. juni 2013 - 13:38 Der er 4 kommentarer

Mail server på Synology DS212+

Hej Eksperter

Jeg vil gerne lave min egen mailserver, men jeg vil gerne have den til at virke som en exhangeserver, forstået på den måde at alle mails fra de 4 forskellige konti vi har i husstanden ligger centralt på vores NAS og så kan man ellers tilgå dem, slette, sende osv fra alle husstandens enheder ved at koble sig på denne server med en klientsoftware (outlook, apple mail, mail på android osv). Kan det lade sig gøre med Mail server pakken ?

På forhånd tak,

Henrik
Avatar billede nyhuus Nybegynder
03. juni 2013 - 20:50 #1
Du kan ikke konfigurere din NAS som Exchange server.

Hvis du bare bruger den standard mail server i Synology kan du godt gøre som du ønsker, du skal bare huske at sætte dine klienter op med IMAP istedet for POP3.

Da IMAP ikke henter noget ned på klienten, kræver den dog konstant netforbindelse.

POP3 "popper" mailsne fra mail serveren, og derved forsvinder de, derfor skal du istedet bruge IMAP.
Mere info om IMAP kan findes her: http://www.eksperten.dk/spm/499079

Opsætning af fx outlook ses her: http://support.microsoft.com/kb/286197
Avatar billede henrikgr Nybegynder
04. juni 2013 - 18:19 #2
Vil det så sige at når den ene konto vi har er en TDC (som ikke kan køre IMAP) så kan det ikke lade sig gøre med den konto? Er det rigtigt forstået?
Avatar billede nyhuus Nybegynder
04. juni 2013 - 22:33 #3
Hvis du vil bruge din NAS som mailserver, så skal du jo tilknytte et domæne her til og opsætte MX rekorder til at pege på serveren.

Så får du dine egne mail adresser fx Anders@mitdomaene.dk

Du kan ikke umiddelbart tilføje din TDC mail på en mail server - DU vil muligvis kunne sætte din TDC mail op til at forwarde mails videre til din "@mitdomaene.dk" mail adresse, som du så kan have på din NAS.

Jeg er ikke 100% sikker på, at jeg er med på hvad det er du gerne vil :)
Avatar billede serverservice Praktikant
07. juli 2013 - 08:25 #4
Hej Henrik og Nyhuus .

Tror godt jeg ved hvad du gerne vil Henrikgr og rigtigt nok hvad nyhuusdk skriver om exchange - men exchaneg er en for stor løsning til en lille privatkunde som dig.

Det nemmeste du kan gøre er at dele dine .pst filer på din nas og styre adgang med login på netværket og connecte dem i dit mailprogram.
I din outlook henviser du til de fælles email profiler for stien til din maildata fil .pst.
De mailkonti som deles på flere computere skal I huske at sætte hak i "gem en kopi af meddelelser på serveren" - på din mailkonto.

Alle de lækre features som du får med exchange vil du ikke opnå og tror ikke du er helt klar over hvad en mailserver kan og hvor krævende det egentlig er - men den her løsning er nem og enkel og fornemmer at det skal være en gratis løsning på din NAS.