Avatar billede blue_teist Nybegynder
31. maj 2013 - 01:21 Der er 1 kommentar

Hjælp til køb af mini PC

Hej som erstatning for min langsomme og 5 år gamle bærbare medion pc, som kører ikke optimalt mere. Så jeg har brug for en erstatning.
Det skal være en stationær pc, og da jeg gerne vil have at den ikke fylder for meget har jeg overvejet at købe en mini pc.

Jeg skal primært bruge den til surf, nyhedslæsning, youtube videoer, og tekstbehandling ala libre office. Så må den også gerne være forholdsvis stille når den ikke arbejder. Desuden har jeg det også med at åbne 50-60 faneblader i min webbrowser, og det får har min nuværende pc lidt svært ved at klare :-)

Jeg har haft lidt kig på en intel Nuc: http://www.edbpriser.dk/barebone-pc/intel-next-unit-of-computing-kit-dc3217iye-sort-id-6999725.aspx

Men jeg ved ikke om den kan opfylde mit behov. Eller om der er andre bedre muligheder.

Jeg regner med at skulle have omkring 128 gb SSD og jeg ved ikke om jeg skal have 4 eller 8 gb ram i. Desuden skal jeg også have wifi og bluetooth.

Jeg vil gerne holde mig indenfor 5000 kroner hvis dette kan lade sig gøre.

Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig lidt videre, da jeg er en smule forvirret med hvilke hardware dele der passer sammen med hinanden, og om hvilken pc/kabinet/bundkort jeg skal vælge.

Jeg havde også kig på en mac mini, men jeg ved heller ikke om den passer til mit behov.
Avatar billede Anon Nybegynder
02. juni 2013 - 13:34 #1
Til dit behov, burde intel Nuc være nok, dog koster en SSD til godt 1000kr pga det Msata.  8 gb ram koster 500kr. rundt regnet.
Men alligevel til 50 faner så flere ram altid godt og have :) Det jo der dit behov ligger. Så 16 gb ram ville nok være bedst når du altid vil have dem åbne.

Så samlet pris er en 3500 med 8gb ram og 4000 med 16gb ram. rundt regnet.

Mac mini uden sdd og med 4gb koster jo 4899kr. og hvad er en mac uden et apple tastatur og mus. :) 1000kr oven.
og ssd på 120gb koster 700kr, og ram koster 500-1000kr alt efter hvor mange GB som før.

Og brugt står mac mini stadig højt i pris. Pga det guld :)

Du får nok mest for pengene med en Intel Nuc.
Og en god måde og finde udaf om den er god nok, er købe det hele samlet fra Komplett eller computersalg, der har du 14 dage fortrydelsesret selvom det brugt :)

(selvom jeg har en mac mini til salg, vil jeg stadig sige du får mere ud af den intel maskinen, da apple generelt bare er højt i pris)