Avatar billede henrikl Nybegynder
13. august 2001 - 20:41 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

2 computere og 1 x bredbånd

Hejsa derude i de små og store hjem...

Jeg har 2 pc\'er der gerne skulle kobles sammen i et \"netværk\" (hvis man kan sige det om 2pc\'er:o) ), og samtidigt have mulihed for at gå på nettet uafhængigt af hinanden.

Internettet fungerer via et bofællesskabs bredbånd hos World Online (Nogen der ved om det kan blive et problem med hensyn til IP addresser?)

Og nu til de reelle spørgsmål:

  1. Hvilket udstyr skal jeg bruge? (Helst til under kr2000,- gerne billigere)
  2. Kan i kort skitsere opsætningen?

På forhånd tak derude ;o)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. august 2001 - 20:43 #1
Hvis \"host-maskinen\" hele tiden står tændt se her:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. august 2001 - 20:44 #2
Hvis den ikke hele tiden står tændt så skal du have fat i et tredjepartsprodukt.
Af disse trediepartsprodukter findes der flere populære, f.eks. WinGate, WinProxy eller SyGate. SyGate er det langt nemmeste at installere og kører fint på både Windows 95, 98, NT og 2000.
SyGate kan hentes på www.sygate.com .
Avatar billede prof2 Nybegynder
13. august 2001 - 20:47 #3
Hvis det skal være uafhængit af hinanden, skal du vel have en router eller en hub (ved ikke helt hvad forskellen er) og så skal begge computere være sat der til. Og internet forbindelsen skal også sættes der til.
Avatar billede morten2 Nybegynder
13. august 2001 - 20:52 #4
Fik du en Cisco 677 router, en Cisco SOHO 77 router, eller et ADSL modem med?
Hvis du fik en router unden en hub skal du blot købe en hub (ca 300-500) kr og bruge dhcp på begge computere. Hvis du fik et ADSL modem så brug eric\'s svar.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. august 2001 - 20:58 #5
Ved du om det er en router eller modem der følger med.....er det en router der er sat op som world online\'s normale adsl er en hub nok:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#17
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. august 2001 - 20:59 #6
Men hvilke operativsystemer er der på de 2 computere
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
13. august 2001 - 21:03 #7
Jeg ville lige komme med en lille kommentar,jeg har osse selv lige lavet vores eget lille netværk herhjemme ,og det var ikke så svært(tror jeg nok)
Jeg købte en 10Mb net hub i cybercity til Ca.400Kr
med 4 porte og en manual og så gik det faktisk rimelig nemt,hvis man bare kan en smule teknik.Så er vi altid på selv om den anden pc er slukket ,der skal selfølgelig være netkort i begge pcér.Jeg har så bare trukket et UTP kabel til den bærbare ,ind i netkortet og vupti.
Et UTP-kabel fra Router til TP1(port1 i hubben),og et UTP-kabel i TP2(port 2 i hubben)og til den ene puter,og til sidst et UTP-kabel i TP3(port 3 i hubben)og til den anden puter. Så burde det faktisk virke,det gør vores ihvertfald.Hvis der er problemer med at få det til at virke så har World online helt sikkert en hotline som kan hjælpe ..Håber du kan bruge mit svar til lidt ,jeg synes ikke det var svært at få til at virke..*SS*
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
13. august 2001 - 21:07 #8
Jeg ville bare lige sige at du IKKE skal bruge den port der hedder UPLINK ,den fejl gjorde jeg og så virkede det ikke.
Held og lykke
P.S jeg gik i mit svar ud fra at du har fået opstillet en router hjemme hos dig/jer,det er ihvertfald det mit er svar er baseret på.
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
13. august 2001 - 21:29 #9
Jeg ville lige give dig et link som måske kan hjølpe lidt hvis det er helt galt.
http://www.net-faq.dk
det er en side hvor man kan finde spørgsmål og svar om netværk til os nybegyndere og let øvede.
SES*SS*
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. august 2001 - 21:34 #10
prof2> En hub bruges på det SAMME netværk, til at forbinde flere computere. En router bruges til at forbinde 2 forskellige netværk. Fx bruges en router af de fleste ADSL udbydere, idet at man forbinder det lokale netværk sammen med Internettet.

Sådan meget groft fortalt.
Avatar billede the-lion Nybegynder
13. august 2001 - 23:20 #11
Da du har udbyderen World Online, som kun tilbyder 1 Ipadresse pr. abonnement, skal du have 2 netkort i den ene pc, (Kræver at den køre mindst win98 sec. edition) helst win2000 elelr Linux, fra denne pc, kan du kører et krydset netkabel over i den anden pc. dog skal den første pc, være installeret som server, men at få dem til at køre 100% uafhængig af hinanden er ikke muligt uden en 3. server som så deler forbindelsen ud i en hub/switch eller at den af de 2 pc\'er der bliver valgt som server (den med de 2 netkort) altid står tændt... :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. august 2001 - 23:47 #12
the-loin> Man behøver jo ikke en 3. computer ... man skal bare have en router...
Avatar billede henrikl Nybegynder
14. august 2001 - 16:29 #13
Lige en kommentar.

Jeg har hverken fået udleveret en router eller et ADSL modem. For som jeg skrev i spørgsmålet er det ikke et ADSL abbonement jeg har, men en fælles bredbåndsløsning for HELE bofællesskabet (dvs ejendommen)
  Måden jeg er hooket op med en enkelt computer er via et UTP kabel direkte fra et stik i væggen og til et netkort i computeren.
Jeg har også fået at vide at ejendommen har en proxy-server(???)

Styresystemerne på de 2 computere er henholdsvis Win98 & WinME (WinME udskiftes snart med Win2K)

Er der forresten nogen mærkbar foreskel på om man bruger en HUB eller en Switch?
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. august 2001 - 16:39 #14
1. Hvormange IP adresser har du til rådelighed... (hvormange må du bruge?)

2. Hvis du kun har 2 computere, så tror jeg ikke at du kan mærke det helt store! En switch har den fordel at den kan \'isoloere\' den trafik, osm går imellem 2 computere, således at dette ikke forstyrre trafikken for resten af netværket. Men da du kun har 2 computere - så burde det ikke blive det store problem.
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. august 2001 - 16:40 #15
Punkt 2. det er ang. den sidste linie du skriver.
Avatar billede the-lion Nybegynder
14. august 2001 - 16:49 #16
Hvis at i må bruge alle de IP adresser i har lyst til, kan du bare tage netkablet fra vægen og ind i en hub/switch og så tilslutter alle de pcer du ønsker dertil (Husk at kablet fra vægen til Hub/switchen skal i uplink porten ellers skal kablet være et krydset kabel...
Hvad angår forskellen mellem HUB og Switch, har det ikke meget at sige når det kun drejer sig om 2 pcer, men elelrs er principperne, at du kan : Hastigheden på HUBen (10 Mbit eller 100 Mbit sek) / antallet af PCer = hastigheden fra pc til pc med data, og hvis det er med Switch, er det bare den fart switchen har uanset antallet af tilslutninger, men en internet linie er sjældent over 2-5 Mbit /sek, så derfor har netværket ikke det store at sige i dette tilfælde :-)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. august 2001 - 22:35 #17
Takker for point, men hvad har du lavet/brugt.......