Avatar billede anneoghund Nybegynder
13. august 2001 - 19:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

fontstørrelse

Jeg vil gerne kunne fastholde størrelsen på min tekst på hjemmesiden, også selvom brugeren ændrer ved tekststørrelsen i browseren. Jeg vil helst ikke bruge CSS. Her på Eksperten har jeg set snak om Font-size: 12 px og Font-size: 12 pt. Kan nogen give en forklaring på hvad forskellen på px og pt er?
Avatar billede herholdt Nybegynder
13. august 2001 - 19:53 #1
Px = pixel, fastlagt af opløsning på skærm
Pt = punkt, en gammel måleenhed for grafikere på tryk.
/Nicklas
Avatar billede bbs Nybegynder
13. august 2001 - 19:54 #2
Du kan jo prøve at oprette 2 dokumenter, hvor du i det ene har lavet det til px, og det andet pt.

Så finder du hurtigt forskellen ;)

Forresten, så vælger jeg altid px. px = pixel.
Avatar billede jacobve Nybegynder
13. august 2001 - 19:54 #3
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2001 - 19:54 #4
Avatar billede jacobve Nybegynder
13. august 2001 - 19:55 #5
her har jeg så hentet svaret frem til dig:-)

pt = Points: Det samme som 1/72 af en tomme.

px = Pixels: Absolut enhed som sætter fonten til at være x pixels høj.
Avatar billede herholdt Nybegynder
13. august 2001 - 19:55 #6
Det mest handicappedevenlige du kan vælge er em, det giver brugeren mulighed for at forstørre fonten via View og text size.
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
13. august 2001 - 19:55 #7
er ikke helt sikker, men kunne forestille mig at px stod for pixels og pt points eller noget der omkring. Hvis det ikke er meget tekst vi snakker om behøver du ikke lave en css fil, men kan bare indskrive STYLE=\"FONT-SIZE: 8pt;\" i dit FONT tag.. 8pt vil her svare til font størrelse \"8\" i f.eks word og PSP..
Avatar billede jacobve Nybegynder
13. august 2001 - 19:56 #8
keysersoze >> 36 sek... :-)
Avatar billede callesen Praktikant
13. august 2001 - 19:57 #9
<FONT SIZE=\"12\">tekst</FONT>
px er simpelthen pixel - skærmens mindste punkter. pt (punkt) er et gammelt typografmål. <FONT SIZE=\"12\">tekst</FONT>
Avatar billede callesen Praktikant
13. august 2001 - 19:58 #10
undskyld - jeg fik ikke opdateret.
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2001 - 20:29 #11
Hvis du bruger px og samtidig bruger en font som brugeren har (fx verdana eller arial) kan du 100% planlægge din side. Du kan få teksten til at fylde præcis så og så meget i forhold til billedet. Du kan være 100% sikker på at folk med større fontstørrelse får dine tabeller til at strække sig og blive skæve.

Faktisk kan du tage et <alt + print scr.> billede af din hjemmeside og publisere den som et .jpg billede med et imagemap til de steder der skal være links.

Det kan blive meget meget smukt på den måde.
... på din computer.

Så kommer der en webTV-er og vil kikke på din side. Web-TV brugere ser internetsider på deres fjernsysnskærm der er ca 560 pixel bred og lidt under 300 pixel høj. Dine bogstaver er pludselig enorme på sådan er 32 tommers fjernsysnsskærm.

Så kommer jeg og ønsker at se siden på min 1280x1024 pixel skærm. med jet høj opløsning (og ikke for gode øjne). Der er den selvsamme tekst på det selvsamme billede pludselig ulæseligt lille. Jek kunne naturligvis hive dit billede ind i et paintprogram og resample det 160% større. Men det er jeg for doven til. Jeg går bare min vej.

Og der står du så med verdens smukkeste websted, som du selv og dine venner kan beundre.

Med de nye mobile pakkenet varer de ikke længe før folk henter websider ned på deres mobiltelefon. Det er ok, hvis man tager den tæt op til øjet kan man se detallier i en 2-3 tommer bredt billede. Nen det varer nok et par år før opløsningen på mobilskærmene kommer bare så højt op som for webTV-erne.

Det er noget af en udfordring at lave websider så de kan ses på skærme fra mobiltelefon størrelse op til reklamebureauernes 1600x1200 skærme.
At lave dem så de ser kønne ud selvom også når teksten pludselig er dobbelt eller halvt så stor og alting foskubber sig.
At lave dem så svagtseende også har en chance for at se hvad du har at sige.

Det er svært, men det er muligt. Og hvis du vælge px smider du den mulighed væk. Så er det kun dem der har noget nær samme computer som dig selv der kan se hvad du laver.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2001 - 20:31 #12
ips. mangler et ikke sidst i færste paragraf  \"større fontstørrelse ikke får dine tabeller\"
Avatar billede herholdt Nybegynder
13. august 2001 - 20:43 #13
Hvis du låser din font med px, er det meget svært for en synshandicappet at se din side.
Hvis dit design virkeligt betyder meget for dig, skal du klart låse det med px, men ellers ville det være god skik at bruge em. tænk hvis vi kunne få alle til det, så ville alle synshandicappede være med på nettet. Og det er da en fantastisk start.
/Nicklas
Avatar billede anneoghund Nybegynder
13. august 2001 - 20:46 #14
Jakoba, jeg synes du har givet mig det bedste svar. Tak for det.
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2001 - 21:12 #15
selv tak :-)