Avatar billede shadow78 Nybegynder
23. maj 2013 - 17:37 Der er 16 kommentarer

Hvordan får jeg klonet min HD over på min nye Sata HD?

Jeg har lige købt mig en større Sata HD (3TB), da jeg er ved at løbe tør for plads (1TB).

Ideen er, at lave en direkte klon af min nuværende HD over på den nye og bare tilslutte den og fortsætte som altid.

Jeg har lige forsøgt, at tilslutte den nye HD. Her fik jeg en melding om noget med "Port multiplier".

Jeg har nu læst lidt op på det og så vidt jeg kan forstå, så kan man ikke bare altid koble flere HD på samme bundkort, uden at have en "port multiplicator"?

Nogen forslag til, hvordan jeg får min HD klonet over på den nye HD når de ikke kan sidde i maskinen på samme tid?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. maj 2013 - 18:24 #1
Hej.

  Du må lige komme med lidt mere detaljeret fejlmelding end "noget med". Umiddelbart vil det da undre meget, om du er løbet tør for SATA-porte; de fleste bundkort har dem i rå mængder.
  Uanset hvad, så vil du kunne lave din flytning via en USB-dock, du så placerer den nye disk i, imens selve flytningen står på.

De bedste hilsner
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2013 - 18:33 #2
Mener der er noget med at Windows kun kan se drev op til ca 2 TB, så det skal man vel også tage hensyn til?
Avatar billede shadow78 Nybegynder
23. maj 2013 - 18:56 #3
Jeg har Windows Vista Home Premium.

Beskeden jeg får når jeg kobler den nye HD til er "Storage-enhed tilsluttet.
Hvis en enhed er en port-multipikator,vil kun port 0 på port-multipikatoren være aktiv".
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2013 - 19:10 #4
du skal indlæse en driver til disken, så vista kan finde ud af det.
Derefter er det bare at klone.
Avatar billede shadow78 Nybegynder
23. maj 2013 - 19:12 #5
Jeg tror jeg er faldet lidt i fælden. Jeg kan nu konstatere, at grunden til min maskine ikke finder disken, nok skyldes, at den er på 3TB (vista har en max på 2TB kan jeg nu se).

Claes57 - Har du evt. et link til hvordan jeg "indlæser en driver til disken". For jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre dette, da pc'en slet ikke kan se drevet.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2013 - 19:23 #6
følger der ikke en med disken?
Ellers må du få den byttet til 2*2tb diske (nok en merpris).
Avatar billede lclemens Nybegynder
23. maj 2013 - 19:28 #7
Du kan med GPT godt udnytte mere end 2 TB. Men det kræver et nyere bundkort med en nyere BIOS (EFI), hvis der skal bootes fra harddisken.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2013 - 19:52 #8
Ved ikke om denne video kan hjælpe dig?
Er den nye eller gamle disk en Seagate?

http://www.youtube.com/watch?v=s6oYzpeXR7k

tror det er det her man skal downloade og oprette en disk til at køre kloneprogrammet fra: http://www.seagate.com/support/downloads/item/discwizard-master-dl/
Avatar billede shadow78 Nybegynder
23. maj 2013 - 20:01 #9
Tak for filmklippet.
De er begge Seagate diske. Så måske der er håb.

Hvis man får lavet flere partioner, som er under 2 TB stykket, så burde vista fint kunne finde dem. Korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2013 - 20:11 #10
Ja sådan forstår jeg  det i hvert fald. Har ikke selv arbejdet med så stor diske, så jeg har ikke selv erfaring med det desværre.
Held og lykke.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. maj 2013 - 07:36 #11
To betingelser for at det spiller: Nyere (EFI-bios) bundkort og at du kører 64bit, selvfølgelig.
Men den letteste måde, havde jo været at migrere din nuværende disk til en partition på den nye af samme størrelse og så lade diskhåndteringen stå for partitionering af at par stykker mere. Men hardwaren skal selvfølgelig kunne styre det....
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. maj 2013 - 15:12 #12
#11 64-bit er nu ikke obligatorisk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. maj 2013 - 17:13 #13
#12
Du har selvfølgelig ret - jeg er vist allerede gået på sommerpause. Den skal bare partiotioneres med GPT i stedet for MBR.
Avatar billede shadow78 Nybegynder
24. maj 2013 - 22:30 #14
Tak for alt feedbacken. Jeg måtte kaste håndklædet i ringen og bytte den med en 2 TB disk.
Det ser allerede meget bedre ud. Har lige forsøgt, at klone orginal disken over til den nye med Clonezilla.

Den har propotionelt gjort partionerne større, dog er alle partionerne på den nye disk "RAW". Den kan ikke boote fra den nye disk :o(

Jeg tror der skal oprettes en ny tråd.
Avatar billede shadow78 Nybegynder
25. maj 2013 - 10:35 #15
Hvordan lukker man tråden?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2013 - 11:29 #16
Du beder den, der skal have point for svar, om at lægge et svar i tråden, så godkender du svaret og tråden lukkes.