Avatar billede dejuandk1987 Nybegynder
21. maj 2013 - 17:45 Der er 13 kommentarer

Kreditkortsvindel

Hej. Har haft en meget ubehagelig oplevelse med mit dankort. En har misbrugt det på en hjemmeside, og der er blevet købt for 9578 kr.

Kan personen ikke findes hvis varerne bliver sendt til hans adresse?.
Er det umuligt at pinde personen hvis han henter varene direkte fra butikken?.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2013 - 18:20 #1
Du melder det til banken. Banken giver dig dine penge tilbage (minus evt. selvrisiko afhaengig om du har sjusket). Du politi anmelder. Og saa formodjer jeg at banken ogsaa politi anmelder og presser kraftigt paa overfor politiet, hjaelper politiet etc., da det er dem som har det stoerste tab.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. maj 2013 - 18:21 #2
Kontakt din bank, og fortæl hvad der er sket.......hurtigst muligt......
Avatar billede dejuandk1987 Nybegynder
21. maj 2013 - 18:40 #4
Jamen kan man spore idioten?. Vil bare gerne fange ham!.
Avatar billede egmose Novice
21. maj 2013 - 18:42 #5
Det kan vi jo ikke rigtig svare dig på - Kommer an på hvem og hvordan det er foregået :)

Hvis svindleren er lidt dummere end vådt bølgepap har han bestilt på sin egen IP og til egen adresse

MEN

Desværre er de ofte lidt klogere end det - Bruger en pc på f.eks. biblioteket, og bestiller til et hus hvor de ved der ikke er nogen hjemme, eller som er efterladt..

Hvis det fordi du tænker at du selv kan spore ham så glem ALT om det - Det er kun banken og politiet der kan hjælpe dig :)
Avatar billede dejuandk1987 Nybegynder
21. maj 2013 - 18:44 #6
Æv :-(
Men tak for jeres hjælp. Havde ellers håbet at jeg kunne bestille en masse til hans adresse, som straf ;-)
Avatar billede dejuandk1987 Nybegynder
21. maj 2013 - 18:44 #7
Tak for dit svar
Avatar billede jjam Juniormester
21. maj 2013 - 18:44 #8
Banken SKAL føre hele beløbet tilbage.
Valørdato skal være den oprindelige dato, hvilket betyder at du ikke skal betale rentere eller evt. gebyre for overtræk. Banken SKAL tilbageføre beløbet inden for 1 dag.

Henvis til "lov om betalingstjenester og elektroniske penge" § 74
Avatar billede egmose Novice
21. maj 2013 - 18:47 #9
Det med at bestille til hans adresse er en RIGTIG RIGTIG dårlig idé selvom du skulle finde ud af hvem det er - Det nærmer sig selvtægt, og er alle lunde ulovligt.

Hævn er heller ikke løsningen - Meld det, og få dine penge tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 16:58 #10
Hvordan kan nogle overhoved misbruge dit Dankort, med mindre du selv på en eller enden måde har oplyst PIN kode eller opgivet kort oplysninger et eller andet sted.

#8 #1, Hvis man ikke har beskyttet sin PIN kode eller har opbevaret sit dankort forsvarlig for at forhindre misbrug - har man en selvrisiko på op til 8000,00 kr eller ubegrænset hvis man  selv har givet andre lov til at bruge sit Dankort. jævnfør § 62
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=136858

§ 62  Ved en uberettiget anvendelse af et betalingsinstrument ( Dankort, red. ) skal betalers udbyder ( Banken, red. ) straks tilbagebetale betaleren beløbet. Betaleren ( Kortindehaveren,red. ) hæfter dog uden beløbsbegrænsning for tab, der opstår som følge af, at betaler har handlet svigagtigt eller med forsæt har undladt at opfylde sine forpligtelser efter § 59.

Eller sagt på en anden måde, banken skal tilbagebetale det fulde beløb, hvis kortindehaveren har levet op, til sine forpligtelser hvad det angår, at beskytte sin PIN kode, og opbevare sin Dankort på en forsvarlig måde.

Har kortindeharveren ikke det, må man selv bære tabet.

§59 En betaler, der får udleveret et betalingsinstrument ( Dankort, red. ), skal
1) ved modtagelse af betalingsinstrumentet træffe alle nødvendige foranstaltninger for at beskytte den til betalingsinstrumentet hørende personlige sikkerhedsforanstaltning, ( PIN kode, red. )
2) anvende betalingsinstrumentet i overensstemmelse med betingelserne for udstedelse og brug af betalingsinstrumentet og
3) snarest muligt underrette udbyderen ( Banken, red. ), når betaler bliver opmærksom på tab, uberettiget tilegnelse eller anden uberettiget brug af betalingsinstrumentet.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 17:02 #11
#1 jeg fik ikke læst dit indlæg ordenligt igennem, du skulle ikke være nævnt i mit indlæg - #10
Avatar billede dejuandk1987 Nybegynder
22. maj 2013 - 17:02 #12
En havde brudt ind i mit skab på jobbet, og er sikker på at personen havde noteret de diverse oplysninger fra min tegnebog. Ville aldrig i mit liv videregive pinkoder m.m til andre personer
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 18:09 #13
Ok