Avatar billede akerman Praktikant
19. maj 2013 - 14:47 Der er 4 kommentarer

Hvor kan jeg lære om business netværk?

Hej

Jeg har brug for noget god viden om business netværk. Jeg er ret IT-kompetent i forvejen, så vi taler ikke de vildeste basics ala "hvad er et netværkskort" osv, men på måske et intermediate niveau. Disse er ting/begreber jeg gerne ville kunne forstå og sætte i kontekst:
- Workgroups
- Active Directory
- Servere
- Routers
- Hardware firewalls
- MPLS

Kort sagt skal jeg kunne forstå og bruge et business netværk... jeg har google lidt rundt men synes ikke rigtig jeg finder præcis de guides jeg skal bruge, nok primært fordi jeg ikke helt ved hvad jeg bør søge på.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. maj 2013 - 16:28 #1
Hmmmm

Det er ikke noget du bare lige gør, men her er hvad jeg ville anbefale dig at kigge på.

Microsoft certificeringer.
MS har en serie certificeringer berenet på Enterprise Admins som du bør kigge på. Hvis du ikke har masser af penge at smide efter projektet, så kan du veksle penge med tid og egen arbejdskræft. Microsoft Press udgiver nogle self passed training manuals hvor alt softwaret du skal bruge er der samt instruktioner mm. Det er hårdt arbejde og vil tage dig mindst 6 måneders hprdt arbejde. Jeg anbefaler dig at tage certificeringerne idet de dels virker som en slags eksamen, dels tvinger dig ud i at forstå stoffet og dels dokumenterer din viden.

Cisco CCNA mm.
Cisco har også et certificerings program som du med fordel kan kigge på, samme system som ovenstående. Hårdt arbejde og megen læsning.

Dette vil give dig et godt grundlag for at arbejde videre med andre teknologier
Avatar billede sadolin1978 Novice
19. maj 2013 - 16:54 #2
som #1 svare, så er servere samt hvad dertil høre nok en microsoft uddannelse eller certifikat.

routere og switche kan bl.a. findes her

https://www.netacad.com/web/about-us/courses-and-certifications

ellers find evt. selv en HP uddannelse  eller certifikat.

jeg er selv på ZBC i Ringsted under uddannelse som IT-Supporter og der er Cisco vi bliver hevet igennem.
Avatar billede akerman Praktikant
21. maj 2013 - 10:33 #3
Hmm jeg er nok mere ovre i noget online learning.. jeg er slet ikke i "certificeringsklassen", det er alt for tids- og pengekrævende. Jeg skal bare kunne forstå termerne, ikke uddanne mig til netværksekpert. Har læst wikipediaartiklerne igennem, og det var udmærket, men jeg vil gerne et trin dybere - men altså ikke helt ned i detaljen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
26. maj 2013 - 20:50 #4
den med routere kan evt klares med disse bøger

http://www.dba.dk/cisco-routing-protocols-and/id-91403912/

går lidt i dybten, men ved dog der kommer nyt undervisnings martriale