Avatar billede musti776 Nybegynder
18. maj 2013 - 23:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug af nemid logo til ens produkt.

Hej alle,
jeg har søgt lidt på nettet og deres egen hjemmeside men kan simpelthen ikke finde ud af om det vil være "ulovligt" at bruge navnet nemid eller deres logo i forbindelse ens produkt?

Fx hvis jeg nu har et produkt (ikke ulovligt selvfølgelig) som kan bruges i forbindelse med "NEMID" er det så i orden at jeg bruger deres logo på ligefod med andre som bruger "NEMID" i forhold til deres "produkter" (banker, kommuner, pensions selsskaber osv)?

På forhånd tak.

/M
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. maj 2013 - 00:19 #1
Hej.

  Hvis du fabrikerer et produkt, der gør brug af NemID, kommer det helt af sig selv. Selve signon-appletten er stemplet med NemID. Så vidt jeg husker er det nu også beskrevet i licensbetingelserne fra NemID, hvordan varemærket må bruges.
  Jeg ved ikke rigtigt i hvilken anden sammenhæng, du vil bruge mærket?

De bedste hilsner
Avatar billede finb Ekspert
19. maj 2013 - 07:47 #2
Du risikerer at give dine kunder java-infektion
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. maj 2013 - 08:01 #3
#2 Sådan en gang vrøvl!?!
Hvor er den saglige begrundelse for sådan et udsagn?
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2013 - 11:20 #4
jeg har søgt lidt på nettet og deres egen hjemmeside men kan simpelthen ikke finde ud af om det vil være "ulovligt" at bruge navnet nemid eller deres logo i forbindelse ens produkt?

Mit umiddelbare gæt er NEJ - med mindre du har spurgt Nets, om lov til at bruge deres logo. Du kan jo prøve at spørge om du må bruge deres logo, det koster som bekendt ikke noget at spørge, men det ikke at spørge om lov kan koste..
https://www.nets-danid.dk/kundeservice/

Googler man "Mediejura" kommer der et hit/link til Danmarks journalisthøjskole hjemmeside.
http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03153564

Fx hvis jeg nu har et produkt (ikke ulovligt selvfølgelig) som kan bruges i forbindelse med "NEMID" er det så i orden at jeg bruger deres logo på ligefod med andre som bruger "NEMID" i forhold til deres "produkter" (banker, kommuner, pensions selsskaber osv)?

Svaret er at finde i #1.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. maj 2013 - 11:28 #5
Det vil jeg jo mene - det giver jo egentlig heller ingen mening at skilte med NemID og andet i den retning, hvis deres løsning slet ikke er implementeret i det man udbyder. Så det kommer jo nok helt af sig selv.
Avatar billede musti776 Nybegynder
19. maj 2013 - 20:18 #6
Tak til alle..

Jeg kan desværre ikke fortælle hvad det præcist går ud på men lad mig komme med et eksempel.

Fx kan man finde en app der hedder gemid i appstore hvor der også står i beskrivelserne at den kan bruges til at gemme et billed af nøglekortet og gemme det med et password.. Hvad ville der mon ske hvis de på deres logo havde tilføjet nemid mærket??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. maj 2013 - 08:32 #7
Hej igen.

Det vil de så nok kun have gjort i direkte samarbejde med Nets DanID, der driver NemID. Da vi i den virksomhed, jeg er tilknyttet, implementerede NemID i vores online-løsning, var det dels i direkte dialog med DanID for at få komponenterne til det, dels for at holde styr på, hvordan komponenterne skal integreres - det er ikke så lige til.

Men uanset hvad vi alle gætter på og hvor velmente alle råd måtte være, så er der jo reelt kun en måde, du kan sikre dig at du ikke får ørerne i rettighedsmaskinen, og det er jo ved at kontakte Nets DanID og spørge dem direkte, ikke sandt?

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede musti776 Nybegynder
20. maj 2013 - 08:43 #8
Hej Carsten,
Helt sikkert. Det bliver så det næste jeg vil gøre..

Tak for alle input. Smid gerne et svar så vi kan få lukket tråden.

Pft.

/M
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. maj 2013 - 08:46 #9
Super - det bliver da lidt spændende at høre, hvad det bliver til?
Avatar billede musti776 Nybegynder
21. maj 2013 - 17:32 #10
Jeg har ekstrem store forventninger til projektet som jeg regner med er klar indenfor 1 måneds tid.. :) det skal nok blive godt uanset om jeg bruger deres logo eller ej :).

Tak for hjælpen.

/M