Avatar billede heyn Nybegynder
15. maj 2013 - 09:59 Der er 1 løsning

Hvordan undersøger jeg om min comport fungerer på Linux og hvilken /dev/ttyXX jeg skal anvende?

Hej Eksperter

Jeg har en Ubuntu Linux som kører på virtuelt på Windows med VMware Player.

Min externe enhed anvender COM-porten med RS232 protocol og jeg kender enhedens BAUD rate. Men jeg har problemer med at få mit C-program til at se enheden.

Fra min Windows ved jeg at det er COM1 porten.

Men
Hvordan ser jeg om min virtuelle Ubuntu kan se maskinen?
Hvordan kan jeg se hvilken /dev/ttyXX jeg skal anvende?

Faktisk får min enhed strømforsyning via en USB port, og jeg ved at min Ubuntu registrerer at en RS232 enhed. Så ville det jo være rart at anvende USB porten i stedet.

Men så støder jeg jo på 2 problemer.
Igen - Hvilken /dev/ttyXX jeg skal anvende?
Og desuden skifter USB portene /dev/ttyXX hver gang man åbner, og hos mig skulle det gerne være den samme hver gang.

Christian
Avatar billede segmose Nybegynder
17. maj 2013 - 22:37 #1
Hvis du bare skal finde porten så er her nogle kommandoer:
http://www.cyberciti.biz/faq/find-out-linux-serial-ports-with-setserial/

Du bør kunne definere seriel porten i din virtuelle maskine, uanset om den er fysisk seriel eller over USB. Da jeg brugte det skulle usb'en sættes op i windows først så den havde en bestemt port nr. og så i den virtuelle for den korrekte mapping.

Hvis du skal finde porten inden fra et program og der kun er én og kun én så kan du modificere koden her til at gennemgå alle porte og stoppe når det lykkedes at åbne en.

Se eksemplerne her http://en.tldp.org/HOWTO/Serial-Programming-HOWTO/x115.html