Avatar billede dalsgrd Nybegynder
13. august 2001 - 17:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Skærmkonfiguration til RedHat Linux 7.1*?

Under installation af RedHat Linux 7.1 på min bærbare Compaq Presario 12XL403A er jeg løbet ind i problemer med at finde min skærm/skærmkort under X-konfigurationen.

Jeg har sat skærmkortet til \"Trident Cyberblade\" (Med 4Mb Hukommelse) og skærmen til \"Compaq Presario Integrated Monitor\" (Vandret synkron: 35,2-38,0 Hz; Lodret synkron: 56,0-60,0 Hz). Alligevel er der bare sort skærm, når jeg afprøver indstillingerne. Skal jeg vælge en alternativ skærmtype eller et andet videokort?
Avatar billede handmade Nybegynder
13. august 2001 - 18:38 #1
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
13. august 2001 - 23:53 #2
Jeg har prøvet det, og vha. programmet SuperProbe fundet ud af at i hvert fald indstillingen til videokortet er korrekt. Hvordan finder jeg ud af, hvilken skærmtype jeg skal benytte. Der er ikke megen hjælp at hente på Compaqs sider!
Avatar billede handmade Nybegynder
14. august 2001 - 00:02 #3
Jeg er ikke den store Linuxexpert, men jeg ville nok prøve en nyhedsgruppe, alternativt hvis du kører multiconfig, forsøge at teste skærmen med et Windows testprogram fra fx. www.utilitygeek.com
Avatar billede peter_m Nybegynder
14. august 2001 - 14:13 #4
Hvad med at du prøv under Xconfigurator, at køre listen i gennem de predefineret Compaq skærme?
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
14. august 2001 - 14:31 #5
Jeg ved ikke om det er så god en idé. Installationsguiden advarer mod at, hvis man vælger en forkert skærmopsætning kan man skade sin skærm permanent.
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 21:22 #6
De fleste nyere skærme jeg har arbejdet med, kan alle selv finde ud af at slå fra hvis man skulle komme til at slå den for højt op - den slukker bare.
Hvis du ikke kan finde en passende compaq skærm, så prøv evt. en af standard skærmene (kender ikke lige RH7.1, så jeg ved faktisk ikke om det er muligt)
Avatar billede seider Nybegynder
17. august 2001 - 17:00 #7
Easy

den vil sikkert vælge det eksterne skærmstik som udgang, prøv lige at sætte en skærm til.

hvis det ikke virker skal du lige finde den producent der har lavet chipen til dit grafikkort, et godt bud er intel eller via/cyrix/s3 da de nok rykker de fleste notebooks hvis ikke alle.

desuden kan du hente skærm spec fra compaq sådan at du kan configurere den til den rigtige hastighed for opdatering.

grunden er at linux altid prøver den mest optimale opløsning og compaq skifter til ekstern hvis den indbygede ikke kan klare opløsningen, hastigheden, frekvensen i en af retningerne.

//seider
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
18. august 2001 - 00:14 #8
Problemet er bare at det rent faktisk er TEMMELIG svært at få fat i skærmspecifikationerne fra Compaq. Der står intet i dokumentationen eller på deres hjemmeside, og da jeg kontaktede deres hotline vidste de knap nok hvad opdateringsfrekvenser var!
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 17:01 #9
Pleier å gjøre omtrent følgende når skjerm ikke kan detekteres: For RH så kommer det opp en liste med forskjellige skjermer. Så vidt jeg husker, øverst på listen (??!) så finnes et alternativ - \"skjerm av standard type\" eller lignende. Her kan man sette verdier for horisontal og vertikal oppdatering samt oppløsning manuelt. Pleier å velge lave verdier her, og det fungerer vanligvis (på ordinære skjermer) Har ikke forsøkt Lap top.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. august 2001 - 17:04 #10
De første verdiene som foreslås som defaul for standard skjerm pleier å være rimelig lave når du bare setter oppløsning og fargedybde rett. Velg 800x600 eller 1064x768 og gargedypde 16 K eller mindre. Velg opdateringsfrekvenser horisontalt og vertikalt slik som da foreslått fra Linux i forhold til dette.
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
21. august 2001 - 15:03 #11
Jeg har for såvidt fået et skærmbillede frem. Problemet er bare at jeg kun kan se den højre tredjedel af GUI\'et. Dvs. den venstre 2 tredjedele af min skærm er bare sort.
Avatar billede proguy Nybegynder
21. august 2001 - 15:15 #12
\"Mast\"? billede, eller bare kun billede på den ene halvdel?
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
21. august 2001 - 15:33 #13
Bare billedet på den højre tredjedel. Det er hverken mast eller forvredet.
Avatar billede proguy Nybegynder
26. august 2001 - 17:33 #14
Er der skåret i GUI\'et? dvs. når du bevæger musen ud fra det område du kan se, så laver den stadigvæk noget derude?? Eller er hele GUI\'et begrænset til den højre tredjedel?
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
26. august 2001 - 18:41 #15
Jeps, der er skåret i GUI\'et. Det virker simpelthen som om at to tredjedele af min skærm er slukket, så det kun er den højre tredjedel der er synlig.
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
30. august 2001 - 19:53 #16
Well, jeg giver op :(