Avatar billede KimNilsson Nybegynder
14. maj 2013 - 12:55 Der er 8 kommentarer

Forlængelse af LAN

Hej

Jeg har behov for at forlænge netværket i mit hus - der er nærmest intet signal i den fjerne ende af huset i forhold til der hvor routeren er placeret (kan ikke flyttes).
Jeg har kablet nethelt op til den ende af huset hvor der ikke er tråløst signal, og har købt en Linksys WAG120N Wireless-N Modem Router far Cisco (jeg er blevet "bildt ind" at den vil kunne sættes op som en "trådløs switch" - og det kan jeg ikke finde ud af)
Udfordringen ligger i hvordan den skal sættes op så den forlænger det eksisterende LAN i huset, således at der kan printes på den printer der er på netværket, og kommunikeres med andet udstyr på det lokale netværk i huset.
Har jeg måske købt et forkert produkt, og skulle jeg i stedet have købt et trådløst acces point?

Håber I kan hjælpe mig?!

Hilsen
Kim
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. maj 2013 - 13:19 #1
Du kan også godt anvende en router som et trådløst access point. Princippet er blot at du skal ind i routeren og have slået DHCP fra. Når det er gjort, er det kun din første router, der står for uddeling af IP-adresser.

Antager vi at IP-adressen på din første router er 192.168.1.1 kan du sætte IP-adressen på den anden til 192.168.1.2, altså noget forskelligt fra den første, hvor de 3 første tal skal være ens.

Du opretter så et netværk med præcis samme indstillinger på router 2, som der er på din første router. Ikke alt virker med denne opsætning, men prøv dig frem.
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. maj 2013 - 13:20 #2
Glemte lige at nævne, at det kabel du har fra router 1 til router 2 skal tilsluttes i en af LAN-portene og altså ikke i et WAN-stik eller lign.
Avatar billede teknik Juniormester
14. maj 2013 - 13:58 #3
Enig med #1 i at deaktivering af DHCP funktion i din nyindkøbte router _kan_ være nødvendigt...er det dog ikke altid.

Hvis den guidede installation ikke tilbyder dette, så skal du "logge på" routerens web-interface" for at få fat  i den funktion.

Derimod, så er jeg umiddelbart tvivlende overfor indlæg #2 mht. om man kan opnå access-point funktion af Cisco routeren hvis man som præciseret _ikke_ tilkobler dit kablede netværk til WAN porten.

Det klinger simpelthen forkert i mine ører, at den trådløse del af routeren skulle søge internetadgangen via switch portene frem for via WAN porten.
Ville derfor selv tilslutte kabelet til WAN porten.

Er dog ingen ørn, når der skal flere routere og access-points på samme net. - Har kun lavet 4-5 netværk i den genre.
Så det er ikke fordi jeg er skråsikker...desværre.

mvh :-)

Teknik
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. maj 2013 - 15:24 #4
#3

Det kan godt lade sig gøre. De trådløse klienter sætter router 1's mac-adresse som modtager (den er gateway). Cisco'en kan se, at denne sidder på en af lan-portene og vil sende trafikken derhen.
Avatar billede teknik Juniormester
14. maj 2013 - 15:40 #5
#4 tak for klarificering

Det lyder som fornuftig tale!
så #2 bør altså kunne virke (sorry - moddi100)

Kan dog fortsat ikke se motivet for ikke at benytte den (for mig) mere logiske WAN-port, som forbindelsen til "router 1" vel lige så godt kunne køre igennem.
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. maj 2013 - 16:54 #6
Helt i orden teknik, vi er her jo for at hjælpe hinanden. Nogle routere fungerer fint selv med stikket i WAN-porten, men jeg har (haft) flere modeller i hånden, som kun virker såfremt de sidder i LAN-portene. Dybest set skal routeren jo blot fungere som en trådløs switch, hvorfor vi netop blot anvender LAN-portene. Såfremt du tænker over det, er du jo normalt ikke på samme LAN netværk før en router som efter.
Avatar billede teknik Juniormester
14. maj 2013 - 17:11 #7
nikker ;-)
Avatar billede chalde Seniormester
14. maj 2013 - 17:50 #8
Fordi du ved brug af switchportene operer på l2 og ikke l3. Ingen grund til at route mellem 2 enheder hvis det kan klares gennem switching.
Du kan reelt også godt bruge WAN porten, men så skal der oprettes routes mellem dem og så bliver det langt mere besværligt og rodet (især på mindre basale enheder).