Avatar billede Mrjohnsen Nybegynder
14. maj 2013 - 10:47 Der er 5 kommentarer

Netværks Problemmer !

Jeg er ved at miste hovedet, kan simpelthen ikke løse det her netværks problem.

Vi har i firmaet en 40/5mbit forbindelse fra tdc

i Teknik rummet er der:

1stk 24port switch
1stk Router
1stk NAS
1stk Modem fra tdc

så har vi 2 stk Accesspoint på kontoret samt 7 stk pcer

vores netværk kører i perioder uhyggeligt ustabilt, det går ikke ned, men det er meget lange svartider, og på speedtest.net stiger vi fra 20 i ping til 105-130 i ping , og vores upload og download falder til 2/2 ca.

tdc siger der intet er galt og har haft teknikker på.

Jeg har skiftet :
Router og Switch og Kabler mellem switch og patchpanel

og hver gang jeg skifter noget så virker det, men problemet kommer igen efter 1 dags tid,

når problemet opstår kan det afhjælpes ved at slukke en næsten vilkårlig pc eller tage stikket ud af noget ,

men det kommer altid igen,

i stats på routeren er der ingen trafik når problemet opstår.

hvad Fand.. kan det være ? :/
Avatar billede tji Nybegynder
14. maj 2013 - 11:20 #1
Når du har problemet, hvad er ping-tiden mellem jeres lokale PCer? Hvis pingtiden er høj mellem jeres PC'er, er det nok jeres switch som er problemet. Det lyder umiddelbart som et loop problem, hvis det er switchen.

Et loop på en switch skal forstås ved, at du tager et netkabel fra en switchport og sætter det i en switchport lige ved siden af. http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_loop
Det bør dog ikke give problemer på high-end switche, hvis det er en Cisco/Hp switch eller lignende i har.

Den nemmeste måde man kan løse et loop problem er, at tage alle kabler ud af switchen. Derefter følger I jeres netkabler fra PC'erne til switchen og sikrer, at det kun er jeres PC'er i sætter til.

Hvis der IKKE er høj ping-tid mellem jeres PC'er, så kan det være mange ting.

Det kunne eventuelt være jeres router, der bliver overbelastet. (DDoS angreb imod jer / en PC der bliver brugt til et DDoS, som bruger alt jeres båndbredde / virus af en art der spammer jeres lokalnetværk med trafik).

Det kan være en router/DSLAM hos TDC, som er overbelastet. (Det er ikke altid den menige TDC tekniker vil opdage det.)

Men jeg ville starte med at kigge efter et loop på jeres egen switch.
Avatar billede hea_dk Nybegynder
16. maj 2013 - 13:17 #2
kan du skrive lidt om router, switchen og hvor mange klinter der er på ?
Avatar billede Mrjohnsen Nybegynder
16. maj 2013 - 17:38 #3
hej igen , undskyld det sene svar, har ikke været på kontoret et par dage.

i får lige setup:

Router og Ny Router: Draytek 2920n  /  Ubiquiti Networks Edgerouter

Ny Switch : HP 1810-24G V2 SWITCH

NAS : Synology DS213+

Accesspoints : 2x Ubiquiti Unifi

3 Printere

5 stk pc på LAN

4 stk pc på WIFI

10 stk iphone på WIFI

Der er Væg paneler med Lan stik i hele firmaet men det er kun der er kun adgang på de porte der bliver brugt , altså der er kun 9 porte brugt i switchen.

LAN ping er helt normal og uændret når det opstår .
Avatar billede hea_dk Nybegynder
16. maj 2013 - 22:38 #4
kan du bekræfte på nogen måde at jeres internet(wan) ikke er under over belastning når jeres ping tider stiger ?

nået snmp traps der kan visse båndbredde forbrug såsom prtg

eventuelt kunne du måske prøve at ping din wan ip adresse for at se om den er god nok også ping wan default gateway ?
Avatar billede Doalot Nybegynder
02. januar 2014 - 15:19 #5
Godt nytår !

Håber du har fundet en løsning på dit problem ...

Jeg står i samme suppedas og kunne godt bruge lidt input (o: