Avatar billede kroning Nybegynder
08. maj 2013 - 18:30 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Relæser til vekselstrøms motor

Jeg har brug for nogle relæer til at styre en motor, se dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/970197

Motoren er en stærk strøms motor, altså 3 faser veksel strøm.
Jeg har fundet dette relæ ved conrad:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/502792-da-01-en-REL__NORM_230_V_AC_SERIE_59.pdf

Er det en mulighed? Så vidt jeg kan se kan det styres med 12-24V DC hvilket er fint, men hvad med de 4 omskiftere kan de klare motor kravene?

Jeg skal desuden bruge et relæ til at bytte om på 2 af faserne for at kunne ændre på motor retningen. Kan et relæ magen til bruges til dette?
Avatar billede kroning Nybegynder
13. maj 2013 - 17:34 #1
Jeg har fundet en løsning så jeg lukker.
Avatar billede flemsemand Nybegynder
13. maj 2013 - 18:56 #2
Jeg tror jeg har en mulig og simpel løsning til dig. Antager en del ting, som du ikke rigtig har oplyst om. Jeg går ud fra:
- du har 3 x 230/400VAC med jord (til beskyttelse af dig!) plus
  evt. nul (hvis man får brug for 230VAC, og det gør jeg, da jeg
  vil anvende alene ét 230VAC relæ med 2 omskifte kontakter, da
  det er hurtigt lavet og billigt)
- ovennævnte kommer fra en ordinær trefase afbryder
- du har en ordinær kortslutnings asyncron motor til 3 x 400VAC,
  som umiddelbart startes ved at forbinde de 3 faser til nettet,
  og hvor omdrejningsretningen bestemmes via bytte af 2 faser,
  hvis det går den gale vej rundt
- der er ikke nævnt noget om motorstørrelse, men den forsøger jeg
  til slut at sætte et maximum for

Idé og funktion:
- du binder stellet på motoren til (beskyttelses)jorden og én af
  motorens faser forbindes fast med én af faserne fra afbryderen
- de 2 andre faser fra stikkontakten går til relæet, benene er
  benævnt COMMON (fælles)
  - i hvilestilling (ingen 230VAC på relæet) fordeles de to faser
    ud på 2 ben kaldet NC (normally connected=normalt forbundet),
    som går til de 2 resterende faser på motoren
  - med 230VAC på relæets spole svinger de to uafhængige COMMON
    over til til kontakterne benævnt NO (Normally Open=normalt
    åbne), som er forbundet modsat med de to faser på motoren, så
    retningen er modsat af før

Relæet:
- kommer så til at hedde 59.32.8.230.0060
- konstruktionen du'r til en 1 HK motor og op til 2HK med nedsat
  levetid
- levetiden kan hæves med en R-C-kombination (serieled) beregnet
  for kontinuerlig drift ved 400VAC; der skal anvende 3 stk som
  monteres fast mellem de 3 fasetilslutninger på selve motoren