Avatar billede dragonxd7 Nybegynder
07. maj 2013 - 17:48 Der er 3 kommentarer

SKAT??

Så jeg har lige sagt mit job op og vil derfor have SU til at bruge mit hovedkort i stedet for mit bikort.

Men alligevel tager SU 39% i trækprocent, selvom de bruger mit hovedkort? wtf?

Er der en der kan forklare mig hvorfor de gør det? De skal jo bruge mit fradrag -.-
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2013 - 18:00 #1
Du skal måske med din nemid login selv gå ind på skat og rette det til. Ellers må du kontakte din lokale skat i din kommune så de gør det for dig.
Avatar billede vejmand Juniormester
07. maj 2013 - 18:49 #2
Avatar billede egf Nybegynder
27. maj 2013 - 03:11 #3
Du skal først og fremmest fortælle SU at de skal benytte dit hovedkort. Hvis du HAR gjort det vil de udbetale SU efter følgende regnestykke:

(SU - fradrag) - 39% af resten + fradrag = udbetalt SU

Altså, dvs. at du betaler 39% i skat af det du tjener UD OVER dit fradrag.

MEN: Hvis du alligevel oplever at de trækker 39% af det fulde beløb er det muligt at SU ikke har fået oplysningerne i tide til at få oplysningerne med i SU-kørslen. Typisk beregnes udbetalingerne til næste 1. midt i måneden, dvs. ca. 14 dage før du får pengene ind på kontoen. Ændringer skal så være SU i hænde inden SU-kørslen midt i måneden, hvis de skal nå at blive regnet med i førstkommende udbetaling, ellers har de først effekt fra næste måned.

En sidste mulighed er at du allerede HAR opbrugt hele dit fradrag for i år. Hvis du indtil nu har tjent penge på dit Frikort kan fradraget være opbrugt.

Der er basalt set 2 måder at bruge sit fradrag på: Et personfradrag er typisk på ca. knap 60.000 om året. Du kan vælge at dele dit fradrag op i 12 dele og bruge 1/12 pr. måned, dvs. at du har ca. 5000 kr. i fradrag pr. måned. Disse 5000 er skattefrie, men tjener du mere end dit månedsfradrag skal du betale skat af resten. Den anden mulighed er at du kan vælge at bruge hele fradraget op på én gang, og derefter betale skat af alt hvad du tjener derudover. Det er det man normalt kalder Frikort. Her er alt hvad du tjener skattefrit, indtil du i løbet af året kommer over 60.000 tjente kroner. Herefter betaler du fuld skat af alt hvad du tjener.

De fleste der er under 18 år bruger normalt Frikort-muligheden, fordi de alligevel sjældent tjener ret meget over deres fribeløb på et år, men tjener du mere er det smartere at dele fradraget op så du deler din skat op over hele året.

Kunne det tænkes at du indtil nu har kørt på Frikort, og dermed har opbrugt dit personfradrag?