Avatar billede Illumz Nybegynder
04. maj 2013 - 03:13 Der er 4 kommentarer

Bærbar bliver rigtig varm! Hjælp?

Hej :)
Jeg fik byttet en bærbar til denne, for cirka 6-7 måneder siden.
Det er en Packard Bell EasyNote TV11CM.

- Den er på det sidste begyndt at larme meget ved blæseren, men har støvsuget og skilt den ad, så meget som jeg nu kunne - og den bliver
meget meget varm når jeg f.eks spiller Diablo III eller League of Legends osv.

- Nogen forslag til hvad der kunne gøres?.

.....PS....Er HELT ny herinde, så ved ikke hvad for nogen oplysninger i skal
have, for at kunne se nærmere på problemet.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
04. maj 2013 - 05:57 #1
Min computer bliver også varm hvis hvis CPUerne køre 100% hele tiden. Så hvis du ellers har støvsuges det ordentligt og du ikke bloker for luft indsugning og udstødning så kan det være det bare er normalt at den bliver så varm.

Når du støversuger så hold hånden omkring mundstykket så det holdet tæt og sug både ved udstødning og indsugning.

Også skal du ikke sidde men computeren direkte på benene eller på en dyne eller sådan noget, du skal have et hårdt fladt underslag som et bord eller en plade.
Avatar billede Fooz Nybegynder
04. maj 2013 - 06:49 #2
Jeg er nød til at spørge om det åbenlyse, men har du sikret dig at der er luft nok omkring og under maskinen? Det kan nogle gange hjælpe at "klodse" den op, så den står vinklet, fx med en bog eller lignende under bagenden på maskinen. Eller du kan anskaffe dig en notebook cooler med blæsere, som du stiller under maskinen.

Når/hvis du lukker den op vil du kunne se både blæser, men formentlig også en køleribbe, det er vigtigt at du renser ud i begge.

Køleribben kan godt blive tilstoppet uden at det umiddelbart er synligt, og derfor kan det være en god idé at tjekke det en ekstra gang.

Det er ikke unaturligt at din laptop bliver varm når du spiller meget krævende 3D spil, som fx D3 eller LoL, men hvis du har haft temperatur overvågning på (fx RealTemp, CoreTemp, SpeedFan eller andet) og kan se at den bliver varmere end for bare en måned siden, og du ellers har teknisk snilde til det, så vil jeg anbefale dig at rense det gamle kølepasta ud og komme noget nyt på (kan anbefale Arctic Silver fra Arctic Cooling, eller Noctua NT-H1 pasta). Kølepasta har desværre begrænset levetid, og med tiden bliver det til sidst ineffektivt, og bør skiftes.

Der sidder en AMD processor i din maskine, og de er desværre notorisk kendte for at udvikle mere varme end Intel processorer.

Det er ikke lykkedes mig at finde en manual til hvordan du afmonterer køleprofilen på netop din laptop, men den sidder med al sandsynlighed monteret med kun få skruer, og kan i de fleste tilfælde nemt afmonteres og renses for gammel kølepasta.

Din køleprofil, så du ved hvad jeg taler om, er et stykke kobber (muligvis andet materiale) som dækker CPU og muligvis også GPU hvorpå blæseren er monteret. Du kan se et par eksempler på køleprofiler her http://image.ec21.com/image/135239/oimg_GC06661450_CA06786635/Laptop_CPU_Cooling_Fan_for_IBM_T400.jpg og her http://www.estock.fr/images/pics/7033810000.jpg

Det er vigtigt at du ikke fjerner det gamle kølepasta før du har noget nyt at påføre. Her er en guide til hvorledes det anbefales at påføre kølepasta http://www.arcticsilver.com/PDF/appmeth/amd/ss/AMD_app_method_surface_spread_v1.2.pdf
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 07:22 #3
Når man støvsuger en laptop, så skal man starte ved indsugningen opå den, da et kun er den vej man reelt kan få det fedtede støv ud.
Jeg har renset et par bærbare med godt resutat med både trykluft på dåse og støvsuger. Jeg gjorde det på den måde her:
Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.
Du bør aldrig sidde med pc i skødet, da du så kan lukke for luft gennemstrømning, og samtidigt så suger den tøjfiber ind i kølesystemet. Så vil den over tid får manglende køling og derved køre varm.
Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
04. maj 2013 - 08:04 #4
Velkommen til Eksperten :-)