Avatar billede hanloven Mester
04. maj 2013 - 00:15 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ram understøttet

Hej.

Jeg har et Asus P7P55D-E Premium bundkort, som jeg gerne vil montere maks ram i.

På kortets specs står at det kun understøtter op til 16 Gb, men når jeg kigger på deres hjemmeside, er der 3 nye bios updates, hvor de skriver "Improve memory compatibility".

Er der nogen der har erfaring med dette kort og som evt. kører med mere end de 16 Gb, kortet umiddelbart understøtter, med den oprindelige bios.

Jeg kører ver. 1002 nu, men kan opgradere til 1602, som er et par år nyere.

Kan jeg få 32 Gb i, vil det være helt fantastisk..

Mvh Kent.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. maj 2013 - 06:49 #1
"Improve memory compatibility"

Betyder at flere mærker (fabrikanter) virker i bundkortet, ikke at der kan sidde mere RAM.
Avatar billede Fooz Nybegynder
04. maj 2013 - 07:04 #2
Hej Kent,

Uden at være 100% sikker ( jeg er 90% sikker :-) ) så er begrænsningen ikke så meget hæftet på selve bundkortet, men snarere cpu teknologien.

Jeg kører selv P7P55D Evo, bios version 2004 med en I7-860. Hvis jeg kigger på min cpu's specs så fremgår det at den max understøtter 16 gb ram http://ark.intel.com/products/41316

Så mit forslag ville være at købe 16 gb 1600 mhz ram og være glad for det :) Jeg kører selv med 8gb ram og har aldrig, trods stort forbrug, til både grafisk arbejde, spil og bluray film kodning, kun haft behov for mere ram i de tilfælde hvor jeg har kørt virtuelle maskiner af forskellig art.

Med de nuværende ram priser har jeg selv overvejet at opgradere til 16gb, bare fordi det er billigt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 07:06 #3
Hvis du henter Crusial Scan og kører den, vil den fortælle dig hvad din pc max kan køre, og et forslag til opgradering:
http://www.crucial.com/systemscanner/
Avatar billede hanloven Mester
04. maj 2013 - 09:12 #4
Fantastisk. Tak for hurtig respons. Crucial melder også at den kun understøtter 16 Gb. Kunne det være muligt at stoppe en anden cpu i, og så ku få den til at understøtte mere evt?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 13:34 #5
Det er så vidt jeg ved kun chipsættet og bios der har indvirkning på hvor meget ram du kan putte i.

Man kan med bios opdateringer få nogle flere ting det understøtter på bundkortet. Jeg vil dog ikke anbefale at opdatere en bios der fungerer korrekt. Man bør i hvertfald undersøge hvad opdateringen gør inden man går i gang. Kikser det kan man have mistet forbindelsen til bundkortet, og det ønsker man ikke.
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. maj 2013 - 14:12 #6
Har man en moderne cpu (både intel og amd), så sidder memory controlleren her. Dvs chipsettet har ikke længere den store betydning mht ram.
Avatar billede Fooz Nybegynder
04. maj 2013 - 14:25 #7
Jeg har også en anelse svært ved at se hvad du baserer dine udsagn på 220661, hvis du fx kigger på http://ark.intel.com vil du også kunne se hvad både jeg og lclemens siger vedr. max memory.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 14:40 #8
Jeg baserer ikke mine udsagn på noget specielt grundlag, og derfor også den kommentar jeg kom med i #5.
Men vi kan vel være enig om at man ikke kan putte mere ram i maskinen end som bundkoret understøtter ikke?
Og siger info om bundkortet, at det understøtter 16 gb kan man vel ikke koble 32 gb på systemet ved at skifte din cpu?
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. maj 2013 - 15:43 #9
Der står 16 GB, fordi cpuerne til det bundkortet ikke understøtter mere. Hvis Intel havde lavet en cpu, som understøttede mere, så ville det hjælpe at skifte den.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2013 - 15:46 #10
Ok.Tak for info. Så lærte jeg det :-)
Avatar billede hanloven Mester
04. maj 2013 - 18:18 #11
Hej venner.  Tak for alle inputs.  Jeg vender lige tilbage snarest. Har haft lidt meget om ørene.

Kent.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2013 - 07:45 #12
velbekomme.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 14:01 #13
Igen, tak for jeres inputs. Vil I lægge et svar, 220661, lclemens og  NielsErikK? - Så deler jeg pointene imellem jer alle. - Som det lige kan komme til at gå op.. Kent.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2013 - 14:15 #14
svar
Avatar billede hanloven Mester
14. juli 2013 - 15:56 #15
Hej venner. Lige et udfald af projektet.. Jeg har nu sat 2*8 gb i bundkortet og prøvede (bare for sjov) at putte 2*2 gb i ved siden af.. Bundkortet melder nu at der er 20 gb installeret og alt ser ud til at køre rigtig fint og stabilt.. - Og det, selvom at bundkortet ikke burde understøtte mere end de 16 gb.. Så der må være mere der spiller ind.