Avatar billede TheLycain Nybegynder
23. april 2013 - 19:31 Der er 22 kommentarer

Ny Computer. please hjælp. (Igen)

Ja nogen kender måske min situation men jeg forklare det alligevel igen. Som det er nu har jeg en skod computer der ALDRIG! kommer over 30FPS med lave grafik indstillinger. Jeg har læst lidt på det og selvfølge hørt hvad der blev svaret sidste gang jeg spurgte. Hvilket vil sige at mit nye set up skulle se sådan her ud:
Motherbord:
ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
1.449,-
Processer:
Intel® Core i5-3570K Processor
1.629,-
Vandkøler:
Corsair H80i Hydro Series CPU Køler
699,-
RAM:
Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB
2.149,-
Kabinet:
Cooler Master HAF X Big Tower Sort
1.199,-
Grafikkort:
EVGA GeForce GTX 660Ti 3GB PhysX CUDA
2.299,-
Harddrive:
Seagate Barracuda® 1TB
519,-
Strømforsyning:
Silver Power SP-S750 750W PSU
849,-
Ekstra blæsere:
Corsair AF140 Quiet Edt. 140mm Blæser
199,-
Ekstra blæsere:
Corsair AF140 Quiet Edt. 140mm Blæser
199,-

Total: 11.190,-

Ting som lydkort og DVD Drive tager jeg bare fra min nuværende computer. Computerens primære formål bliver at spille spil som: League of Legends, World of Warcraft, Diablo III, Minecraft (samt FTB) og forskellige andre. Jeg vil helst op omkring 60FPS mindst til de mere krævende spil og en 100 stykker til de ikke så krævende. Inden i siger jeg skal have bedre grafikkort skal i vide jeg havde tænkt mig at købe et til af samme slags når jeg for pengene.

For at gøre mit spørgsmål mere overskueligt: Jeg vil bede jer om at kaste et blik på mit set up og komme med lidt feedback måske nogle forbedringer eller noget.

Mange tak på forhånd MVH: Nathaniel.

PS. Priserne er fra Komplett.dk d. 23-04-2013.
Avatar billede TheLycain Nybegynder
23. april 2013 - 19:38 #1
Jeg har valgt så mange RAM fordi jeg skal spille minecraft med mine venner og det er mig der skal holde serveren oppe.

Grunden til jeg valgte det motherbord. ja jeg ved intet om motherbord. Feedback ønskes.

nåå ja og de FPS ønsker jeg har er samtidig med at jeg optager med Fraps. Hvilket vil sige det er lidt højre end som så.

Oh og lige en sidste ting. Mit budget er ikke uendeligt. de der 11.000kr. er nok omkring mit maksimum.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. april 2013 - 17:02 #2
Jeg har smidt et svar i det gamle spørgsmål, jeg afstår fra point i dette spørgsmål.
http://www.eksperten.dk/spm/979883#reply_8055108

Du er ved at bygge en gamer til 11.000 kroner og der hvor det betyder mest lægger du kun GTX 660 TI

Isæt mindst GTX 670 (koster fra et par hundrede mere) eller helst et GTX 680 gerne OC version.

Jeg har vist dig et setup hvor du til prisen får GTX 680 OC klargjort til SLI.

Absolut ingen grund til at ende nede på 660 TI.

Du bruger alt for mange penge på udenoms ting og for lidt hvor det tæller.

Du burde starte med de vigtigste komponenter og så se hvad der kan blive råd til af mere periferi ting.

Fraps og server... heller i7 3770K end lækkert kabinet.
Heller godt GFX end dyrt bundkort.
Heller SSD end vandkøling...
Avatar billede TheLycain Nybegynder
24. april 2013 - 17:39 #3
Har hørt i5 skulle være en serie der er bedre til Gameing derfor valgte jeg den. Kabinettet er så jeg kan upgradere senere fx. Et extra grafikkort da jeg har hørt at 2 GTX660Ti er bedre end et GTX680. Og det kræver jo så et godt bundkort. Da jeg ikke ved så meget om bundkort valgte jeg et af de lidt dyre for at være sikker. Og SSD er det ikke bare en hurtig harddisk. Hvad kan en hurtig harddisk bruges til hvis den computer er brændt sammen?
Avatar billede NexStream Nybegynder
25. april 2013 - 00:50 #4
Hey Thelycain.

Det lyder til at være nogle gode komponenter du har fået sammensat.
Dog er dit grafikkort ikke et af de kraftigste. (Nu ved jeg ikke helt hvilke spil du spiller) Jeg vil mene at du skulle op i en 680oc, for at kunne køre ALT perfekt.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

-Christian
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 10:09 #5
Til gaming er i5 3570K og 3770K lige hurtige hvis de kører samme antal MHz.
Smider du andre ting oven i (fraps og serverkørsel), så vil i7 3770K blive hurtigst da der er flere kerner.

2 660 TI er lidt hurtigere end et GTX 680 OC (OC version, så er forskellen lille), fordelen er du jo senere kan montere endnu et GTX 680 OC og derved banke 660 kortene ud af banen.

SSD er rigtig nok groft sagt en hurtig HDD, masser af systemer kører SLI uden vandkøling, jeg ser ikke hvorfor du/din skulle være noget særligt på det område.

Jeg prøvede at rådgive dig således du får mest mulig ydelse til dine formål samt bedst mulig upgrade muligheder.
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 10:13 #6
What #5 said... du må aldrig overveje 32gb ram og ingen SSD til en gamer pc.... >.< sygeste prioteringsliste
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 10:15 #7
Ohh btw, har selv en i5-2500k jeg har OC til 5 Ghz med en luft cooler master køler til 250 kr.... så igen, what #5 said :b
ps (i5 på 5ghz har endnu ikke været over 60 grader under fuld belastning)
Avatar billede TheLycain Nybegynder
27. april 2013 - 10:07 #8
For at kunne køre 2 680 grafikkort skal bundkortet så ikke også være bedre eller...? (Ved ikke noget om bundkort) og hvis computeren skal køre længe ad gangen er køleren så ikke vigtig?
Og hvad er det helt præcist du bruger din SSD/hurtige Harddisk til? De er nemlig ikke billige.

Men det lyder som om alle vil sige jeg skal have et GTX680.... Eller 2. Men hvad er OC version og hvad gør den bedre?
Avatar billede TheLycain Nybegynder
27. april 2013 - 10:10 #9
Oh snakkede lige på Skype med min ven og han gættede på at OC betyder Overclocked hvilket lyder rigtigt. Men hvis du overclocker din computer er der så ikke støre chance for at den brænder sammen?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 10:25 #10
For at kunne køre 2 680 grafikkort skal bundkortet så ikke også være bedre eller...?
Det skal have flere passende slot til grafikkort (kaldet SLI).

hvis computeren skal køre længe ad gangen er køleren så ikke vigtig?
Jo særligt med 2 grafikkort, men en alm god køler som EVO 212 er fin.

Og hvad er det helt præcist du bruger din SSD/hurtige Harddisk til?
Det er ikke en enkelt ting, hele pcen vil virke langt med mere respons (fra du ber om noget, så sker det hurtigere, særligt der hvor du normalt har ventetid vil du opleve en verden til forskel, visse ting undtaget så som nettet).
Kort sagt er det loadtider, reelt er det som at sidde ved en hurtigere pc.

Ja OC er OverClocked.
Vi taler ikke om du selv skal pille (kan man også), vi taler om ting der er ordnet fra fabrikkens side af, altså testet og med fuld garanti.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 10:30 #11
Næsten alle producenter tilbyder samme kort i forskelligge hastigheder, på de hurtigste har de også forbedret kølingen, husk det er dem som bygger dem der styrer denne type OC, de skulle meget gerne ha styr på deres ting.  :-)
Avatar billede TheLycain Nybegynder
27. april 2013 - 10:35 #12
Har kigget lidt på komplet og fandt dette grafikkort. Hvis nu siger at det var det jeg ville putte i hvad ville i så sige?

EVGA GeForce GTX 680+ 4GB PhysX CUDA
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=759274
Avatar billede TheLycain Nybegynder
27. april 2013 - 10:38 #13
Men det bundkort jeg har er det godt nok eller skal jeg finde et andet for at kunne lave SLI/2 grafikkort?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 11:49 #14
Jeg vil mene det er et meget dyrt valg af grafikkort.

Du skal bruge SLI understøttelse på bundkortet, se evt mine post i denne tråd...
http://www.eksperten.dk/spm/980367

Det nemmeste for dig er at bruge denne som grundstamme.
http://www.topdata.dk/product-config.asp?id=8621

Tilføj:
Kabinet 599 kr.
CPU køler 499 kr.
SSD 299 kr.
Bundkort 249 kr.
Strømforsyning 299 kr.
DKK 11943,00  + Windows
Jeg ville ændre til 16 GB RAM (du får dem næppe brugt) og til en EVO 212 CPU køler (det giver en pris på DKK 9925,00 + Windows)

I forhold til dit setup med "kun 660" mangler du...
[/i]Corsair AF140 Quiet Edt. 140mm Blæser
199,-
Ekstra blæsere:
Corsair AF140 Quiet Edt. 140mm Blæser
199,-
Seagate Barracuda® 1TB
519,-
Ialt 917 kr.[/i]
Nu blot sat op med et GTX 680 OC til næsten samme pris (i procent er der ikke ret stor prisforskel).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 12:03 #15
Du kan mere eller mindre sige at du nu har SSD og GTX 680 med i setup, men du skal evt senere købe HDD og 16 GB RAM hvis du nogensinde får brug for mere end de 16 monterede GB (spil har ikke rigtig gavn af mere end 8).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 12:05 #16
PS. Det er med vilje jeg vælger 850 og ikke 750 watt PSU til GTX 680 OC SLI.
Avatar billede NexStream Nybegynder
27. april 2013 - 17:37 #17
2 680'ere er jo totalt overkill.. Den eneste grund til at skulle have 2 grafikkort, og så endda sådan nogle vilde nogle, er jo kun til multitasking (feks hvis du filmer med fraps eller andet)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. april 2013 - 23:35 #18
#17 man siger at et billed siger mere end 1000 ord, kig her og læs derefter op på sagerne...
http://www.xbitlabs.com/images/graphics/geforce-gtx-670-sli/16_bat3.png
http://www.xbitlabs.com/images/graphics/geforce-gtx-670-sli/17_dirt.png

Det kommer an på opløsning samt hvor pænt billed (inc AA og AF settings).
Du har lige set et GTX 680 presset ned på 34 FPS og der er andre spil som presser det endnu mere.

Et stk GTX 680 er ganske rimeligt (lækkert) i dag, to styk hvis man køre høje opløsninger eller som upgrade mulighed når Battelfield 4 snart kommer (eller andre kommende krævende spil).

Der er ikke her tale om at starte med GTX 680 SLI.
Der er tale om at erstatte GTX 660 TI SLI med GTX 680 OC og derved bevare upgrade mulighed.
Avatar billede TheLycain Nybegynder
28. april 2013 - 01:34 #19
Ok jeg er nu kommet op med mit 3 build. Jeg er gået ned i RAM og op i Grafikkort samt processor. Jeg har dog stadig ikke penge nok til SSD efter som jeg allerede har brugt 1000kr. for meget. Min løsning på dette er at jeg laver computeren og bruger den indtil jeg har råd til en SSD. Men nok om det nu til buildet.

Computer specs v 3.0

Grafikkort:
EVGA GeForce GTX 680+ 4GB PhysX CUDA
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=759274
4.549,-

Motherbord/Bundkort:
ASUS P8Z77-V LK, Socket-1155
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=771425#extra
1.049,-

Vandkøler:
Corsair H80i Hydro Series CPU Køler
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=769181
699,-

Ekstra Blæsere til Vandkøler:
Corsair AF140 Quiet Edt. 140mm Blæser
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=756842
199,- x2 = 398,-

Kabint:
Cooler Master HAF X Big Tower Sort
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=599984
1.199,-

Strømforsyning:
Silver Power SP-S850 850W PSU
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=771931
875,-

Processor:
Intel® Core i7-3820 Processor
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=648703
2.049,-

Harddisk:
Seagate Barracuda® 1TB
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653050
519,-

RAM:
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=585007
1.079,-

Total: 12.416,-

Forhåbentlig bliver dette sidste gang jeg laver et nyt build. Som sagt jeg har ikke glemt SSD jeg har bare ikke råd lige nu. Men der ud over tror i så det der vil virke til gameplay video's i spil som League of Legends, World of Warcraft, Minecraft og mere?

Og tak for alle de hjælp somme kommentare.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. april 2013 - 09:52 #20
Jeg synes forsat du vælger for dyrt et grafikkort.

Intel® Core i7-3820 Processor
Hvad skete der lige der ?

Nu passer CPU og bundkort jo ikke sammen.
Den ene er socket 2011 og den anden enhed er socket 1155.

Bundkortet overbetaler du 100 kroner.

Tror jeg opgiver denne pc.
Held og lykke.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. april 2013 - 10:02 #21
Du får et sidste råd med på vejen.

Find dine stumper på http://www.edbpriser.dk/hardware.aspx frem for hos Komplett (komplett vælger du når de vinder på edbpriser).

Måske dine valg høre sammen med du kun kigger hos en forhandler.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. april 2013 - 10:07 #22
800 kr.  GFX
80 kr. MB
200 kr RAM
600 kr. CPU
400 kr. Blæsere

Her er over 2000 kroner sparet uden du mærker nævneværdig forskel.