Avatar billede PeterGadeDK Nybegynder
23. april 2013 - 11:41 Der er 6 kommentarer

Nyt lydkort blokerer min grafikkort køler???

Hej Eksperter

Jeg har et ASUS P8H61-M LE bundkort og et Club 3D Radeon PCI-E HD7870XT 2GB JokerCard.

Problemet ligger i at jeg også købte et Sound Blaster Z der bruger PCI Express®-port (x1, x4 eller x16). Det er der plads til, men den blokrer mere eller mindre halvdelen af blæseren fra mit graffikkort. Mit grafikkort bliver i forvejen ret varmt under pres (DayZ) og når over 90 grader når jeg spiller, og larmer utroligt meget, hvilket jeg mistænker er fordi at mit lydkort blokerer.

Jeg har overvejet at købet et nyt bundkort for at kunne flytte lydkortet længere væk, og derved skabe bedre airflow, men ved ikke om det ville hjælpe nok. Udover det ser det ud som at den generelle tendens er at placerer PCI Express slots tæt på hinanden, hvilket alligevel ikke løser noget.

Hvad mener i kan løse mit problem?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. april 2013 - 14:42 #1
Du må ikke mere eller mindre blokere dig GFX, det har brug for luft, masser af luft.

Hvordan med kabinettet, er der nok både indsugningsblæsere og udblæsningsblæsere ?
Hvad er temp på dit MB efter 1-2 timers heftig spil ?

Andet MB/lydkort lyder som løsninger.
Der er en logik i at placere PCI-e 16x og 8x porte relativt tæt (GFX i SLI).

Dit problem ligger her...
Form Faktor     Micro-ATX

På et ATX vil tit ha mere plads/bedre placering.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. april 2013 - 14:44 #2
Håber du kan tyde det sludder jeg fik skrevet.  :-D
Avatar billede PeterGadeDK Nybegynder
23. april 2013 - 14:47 #3
Jeg har taget temperaturen via. Speedfan programmet.

GFXet er den eneste der har problemer med temperaturen. MB, CPU osv. har en fin lav temperatur.

Jeg når op på omkring 90 grader efter 10 min DayZ spil :S
Avatar billede Fooz Nybegynder
25. april 2013 - 14:08 #4
Hvor varmt bliver dit grafikkort uden at være blokeret?  Hvad stod der på SpeedFan inden du smed lydkortet i? Husk også lige på at i de fleste reference grafikkort (inkl. dit) udgør blæseren indtaget, og at airflow bevæger sig ud på bagsiden af kabinettet. Så med mindre der direkte er vakuum imellem lydkort og grafikkort burde det ikke give anledning til de store problemer.
Avatar billede PeterGadeDK Nybegynder
25. april 2013 - 14:44 #5
Jeg har sendt grafikkortet til reperation. Så kikker de på det. Men der er ikke blæser på lydkortet, og der er 2 relativt store udluftningshuller i siden af kabinettet, samt alle de "fjernbare" aluskinner ved bagenden er fjernet, samt der er et bagudvendt udluftningshul. Så der burde være rigelig mulighed for ventilation. Er ret sikker på at den er gal med grafikkortet, da det er det eneste komponent der har en vanvittig høj temperatur, alt andet derinde ligger fint på normal temperaturen.

*Fooz, kan desværre ikke huske, og har heller ikke et screendump af resultaterne fra SpeedFan. HUsker kun at det var GFXkortet der lå utroligt højt som tidligere beskrevet.
Avatar billede Fooz Nybegynder
25. april 2013 - 14:49 #6
Jeg mente nu ikke at der skulle være blæser på lydkortet, kun at der ikke behøver at være særlig stor afstand for at dit grafikkort kan få luft nok :)

Mit ATI HD5870 Vapor-x bliver også sygt varmt ved fx ARMA III, men 90 grader er altså ikke vanvittigt farligt, de fleste grafikkort begynder først at lukke ned når du nærmer dig 120 grader.