Avatar billede RasWol Nybegynder
10. april 2013 - 23:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Timer til lille kredsløb

Heysan.

Jeg er ikke helt sikker på om det er det rigtige forum at spørger i men håber på at der er en elektronik entusiast der ude som er i stand til at hjælpe mig på vej.

Jeg vil lave et simpelt kredsløb med et MC batteri sluttet til en PC blæser. Meningen er at jeg vil teste på hvor stor en blæser jeg skal bruge til at ventilere et mindre iglo telt på en varm sommer dag.

For at undgå at der først bliver ventileret når jeg vågner, badet i sved, for at tænde for blæseren, så tænkte jeg på om det ikke var muligt at smide en timer ind i kredsløbet så den fx selv starte med at ventiler på et bestem tidspunkt.

Jeg spørger forbi jeg absolut ikke kender noget til de muligheder der er inde for det område så hvis der er nogen der kan hjælpe så ville det være fantastisk.

På forhånd tak
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 00:23 #1
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 00:34 #2
Hvis du ikke lagde mærke til det, der er både den timer du søger og en anden løsning jeg synes er bedre...

Termostat, hvorfor ikke bruge den frem for timer ??
Den kan da endnu bedre holde din ønskede temperatur.

Some modern thermostats can also be switched to a cooling mode with the relay triggered only when the temperature is above a target value. Such thermostats can therefore also be used in refrigeration and air-conditioning systems to switch on cooling devices.
Avatar billede thov Forsker
11. april 2013 - 00:41 #3
Ja, en termostatstyring er meget bedre http://www.craig.copperleife.com/tech/thermo/

Og så brug en køleventilator med stor propeldiameter, for så vil den ikke larme så meget i forhold til den mængde luft som flyttes.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 00:56 #4
Avatar billede finb Ekspert
11. april 2013 - 08:11 #5
Brug en soldrevet.
Kombineret med thermostat.
Jo mere sol, jo hurtigere kører blæseren !
Dette er ingen salgsannonce, men jeg
har en ny, ubrugt liggende,
skriv besked på min profil.
Dette er ingen salgsannonce.
finb
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 09:19 #6
#5
Ja og når det er overskyet, men lummervarmt, så virker din løsning helt fantastisk ?

Et lille 12 volt batteri er en fin og billig løsning til at drive en ventilator uanset vejrforhold.
Avatar billede RasWol Nybegynder
11. april 2013 - 12:34 #7
Skide godt, lige hvad jeg ledte efter. Mange tak! Bank en post af med et svar og du kan få points
Avatar billede RasWol Nybegynder
11. april 2013 - 12:35 #8
Errr var ment til NielsErikK (Har brugt eksperten meget lidt så kender ikke helt til hvordan det virker)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 12:52 #9