Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 12:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Langsom fjernadgang til Medion Nas server

Jeg har et problem med min nye Medion 3 Tb Nas server. Hvis jeg sidder på mit eget netværk, og tilgår serveren via den DynDNS adresse jeg har oprettet hos no-ip.org, så kan jeg fint logge ind på serveren. Herefter kan jeg afspille film/musik eller få vist billeder uden problemer via den afspiller der stilles til rådighed af Nas'en efter login, men går jeg ind til naboen og gør nøjagtigt det samme fra hans netværk, kan jeg logge på, og starte afspilning af en film. Starten af filmen kommer frem med det samme, men herefter stopper afspilningen (der siges ikke noget om buffering). Hastighed ind til login og start af film er den samme som hvis jeg sad på mit eget netværk. Jeg har prøvet både med en iPad og en alm. bærbar. Filmene er i MP4 format (af hensyn til iPad). Jeg har port forward på 80 og 8082 til min Nas IP adresse. Min Router er en Zyxel P2601HN-F1 og Nas'en er tilsluttet direkte til den med level 5 kabel.
Er der nogen der har en god ide til, hvordan dette streaming issue kan løses.
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 12:32 #1
Jeg har naturligvis først kontaktet Medion Service, men de yder ikke service på netværks relaterede problemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 13:21 #2
Prøv og sæt en ftp op på den og fra din ipad forbind via vipplay og se om det gør nogen forskel.
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 13:59 #3
Der er sat ftp (port 21) op på både router og NAS, men du skriver at jeg skal prøve med vipplay. Sådan en player kan jeg ikke finde i appstore. Hvad er det rigtige navn på playeren ?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 14:11 #4
Hov, et for meget p :-)
Åbn link fra ipad
https://itunes.apple.com/dk/app/viplay/id622191019?l=da&mt=8
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 14:53 #5
Jeg er nok lidt tungnem :-), men jeg kan altså heller ikke finde en viplay på appsstore. Til gengæld har jeg lavet en ftp connect ind til serveren fra en alm. Windows bærbar. Når jeg vil åbne en videofil, melder Windows Media Player, at der er et URL eller filproblem, men at den vil forsøge at afspille filen alligevel. Derefter meldes at WMP ikke kan finde filen, men hvis jeg downloader samme fil til skrivebordet, kan jeg fint afspille den i WMP. Mystikken breder sig ......
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 15:11 #6
Hvad hvis du bruger det link jeg smed? Åbn på ipad så åbner appstore og viser appen...

Hvad hvis du bruger vlc fremfor wmp?
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 16:34 #7
Så lykkedes det at få ViPlay installeret på min iPad, og den afspiller filerne fint på mit eget netværk. Jeg har endnu ikke forsøgt fra naboens netværk. Resultat kommer senere.
Med hensyn til at bruge VLC på min Windows maskine, så har jeg nu installeret denne player, men når jeg vil afspille en fil via ftp, ved jeg ikke hvordan jeg skal få fortalt Nas serveren, at jeg er en valid bruger. VLC brokker sig over, at login/password ikke er godkendt. Klart, for jeg ved ikke hvor jeg skal skrive det.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 16:45 #8
#7 ved ikke hvordan vlc skal sættes op, men du kan tilføje ftpen til din pc som var den en harddisk med netdrive som er gratis når det er privat brug ;-)
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 17:04 #9
OK, lidt af en omvej, men det virker. Jeg har mappet et drev på serveren og vælger så at lade VLC åbne en "lokal" fil (som altså ligger på et netværksdrev). Det fungerer, videoen afspilles. Nu mangler jeg så "bare" at få undersøgt om det også virker fra et andet netværk. Det er lidt bøvlet at man skal oprette et netværksdrev, for det er ikke på alle eksterne maskiner man får lov til det :-( Det optimale ville klart være, hvis man kunne afspille direkte med de afspillere der som standard findes på diverse operativ systemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 17:23 #10
Vlc kan nok godt selv, men jeg tænkte det nok gav bedre overblik og nemt at bruge ifht. ;-)

Tja synes nu det ret nemt, de fleste enheder ved hvad en ftp er i dag og kan streame fra den uden at skulle hente hele filmen før afspilning ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 17:26 #11
Du kan os købe en raspberry pi og installere xbmc på den så er det blot at tilslutte til hdmi, wifi og så kan du afspille fra den til tv eller pc skærm med hdmi.. Du kan os bruge airplay fra ipad til den :-) burde selv købe en ^^
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 20:05 #12
Jeg har ingen problemer med at se film etc. via DLNA. Jeg kan se alle film via min Wii og på mit Philips Smart TV. Det er kun når jeg vil tilgå filerne ude fra internettet den er gal.
Blueeyez du har ret med hensyn til at ftp kendes af de fleste afspillere, MEN det var jo netop det der var problemet oprindeligt. Min iPad havde ikke en standard afspiller hvor det fungerer. Jeg var nødt til at hente Viplay som du foreslog. Hvis nu det er en anden person der skal se ens film, så er man jo ikke meget for at "forlange" en installation af en appl der oven i købet koster penge, hvis man vil have mulighed for at se mere end 3 filer. Resten er locked indtil man betaler.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 20:21 #13
#12 man må søge så :-) der er tonsvis af apps, men der er grund til apps koster og jeg tror ikke at ftp bliver mindre udbredt eftersom flere og flere digitaliseres og der er folk der lever af og lave apps som vi elsker, men de lever ikke gratis ;-)
Avatar billede jlund6 Nybegynder
09. april 2013 - 21:41 #14
Skriv lige noget Blueeyez, så jeg kan give point til dig
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 21:58 #15
Får du her :-)

En anden app er gplayer, den kan dog ikke testes før køb og ser ud til og virke lidt træls.. I forhold til viplay.. :-)
Avatar billede jlund6 Nybegynder
10. april 2013 - 09:23 #16
Tak for hjælpen