Avatar billede larsen45 Juniormester
09. april 2013 - 09:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Jeg har brug for din hjælp til subnetting CCNA

Opgave i CCNA Cisco

Hvordan laver jeg subnetting til dette her

Ip adresse: 190.211.0.0
63 Number of subnets
1020 Number of hosts

Hardware til:
1 pc videre til 1 router videre til 1 swtich videre til 1 pc

Det vil sige
pc > Router > Switch > PC

Vil i venligst hjælpe mig med dette tak.
Avatar billede supportsiden Professor
09. april 2013 - 09:45 #1
Avatar billede larsen45 Juniormester
09. april 2013 - 10:22 #2
Hej Supportsiden

Jeg kender dog den beregner, men jeg forstår det stadig ikke.
Jeg skal have lavet 2 subnet A-0 og B-10 står der i opgaven.

Jeg skal til praktisk prøve snart, og jeg har mega problemer i hvordan jeg regner dette her ud, det er lige så jeg skriger til himlen snart.
Avatar billede Alcz Nybegynder
09. april 2013 - 11:36 #3
256 128 64 32 16 8 4 2 1 - Siger det dig noget?

Ip adresse: 190.211.0.0
63 Number of subnets
1020 Number of hosts

Du skal altid følge den overstående skala. når hostsnumbers er så høje så kører du bare videre på den dvs 1024 og du har lånt 10 bits,  de vil give ding /24 i subnet - 255.255.252.0 som gir dig muligheden for præcis 1022 hosts som er tættest på det number of hosts du skal ha. 2 af dem er reserveret til netværket og broadcast :)

Håber det gir mening for dig :)
Avatar billede Alcz Nybegynder
09. april 2013 - 11:38 #4
/22* misstype :)
Avatar billede larsen45 Juniormester
10. april 2013 - 14:27 #5
Hej Alcz

Det hjælpe tak, men jeg har brug for mere.

Har du muligheder for at hjælpe mig over skype.
Det er dybt kritisk for mig, at få forståelsen af det her.

Jeg skal til final eksame snart, og har voldsomt problemer med at lærer det ordenligt.

Der er 2 ting jeg skal vide, enten for jeg en IP adresse med subnet number og subnet host.

eller en netværks adresse som kunne se sådan her ud 192.168.1.55/24 som et eksempel.

Det skal jeg kunne finde ud af at lave 2 forskellige subnetting til.

Subnetmask
Network adresse
First IP
Last IP
Broadcast

I henholdsvis class A eller B eller C
Class har jeg nogenlunde styr på. Men selve beregningerne i de 2 forskellige subnets jeg skal kunne lave, kan jeg virkelig ikke få beregnings metoden ind i mit hoved.

Jeg har idag siddet og knoklet løst med det på skolen også, ved at spørge andre, der er dog så presset et tidskema til de ikke har tid.
Avatar billede Blandy Praktikant
10. april 2013 - 16:48 #6
Jeg har ikke haft det siden jeg blev udlært så subnetting er lidt rusten. men lige så snart man bruger det lidt igen, så sidder det der ret hurtigt igen.

Havde også selv svært ved det i starten, men pludselig kommer der en åbenbaring. Det gjorde der for alle jeg gik i klasse med. Men kunne ligefrem se det i deres ansigt: "FUCK JEG HAR FATTET DET NU JUBIII!!"  piece of cake sagde de alle pludseligt.
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. april 2013 - 19:26 #7
Har du styr på det binære talsystem? Subnetting er egentlig bare jonglering med binære tal.
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. april 2013 - 13:56 #8
Jeg har rimelig godt styr på det binærer talsystem.

Lad os lige tage en opgave her, som jeg godt vil vide hvad resultat du for efter du har udregnet det.

Number of Subnets: 10 th
Numbers of hosts:
ip adresse: 190.211.0.1

Hvad for resultat for du i (Net add) Netværks adressen og broadcast adressen

Jeg skal vide hvordan, jeg udregner dette, så jeg kan regne 10-50 eller 80 eller 100 number of subnets i andre opgaver.

Jeg har et standard skema med N netværk - S subnets - H host hvor jeg deler tingene op, og skriver det i binært og decimal til sidst.
Avatar billede larsen45 Juniormester
29. april 2013 - 11:00 #9
lukker