Avatar billede maia0132 Nybegynder
06. april 2013 - 16:25 Der er 7 kommentarer

Matematik hjælp!!! skal ha afleveret opgave for at bestå!!

hej jeg har et problem med en opgave, da jeg skal finde en diges omfang. men jeg ved kun hvor lang og høj diget er, men ikke hvor bred. altså har jeg én ligning med to ubekendte.

jeg ved også at toppen af diget er en parabelbue B & C.
Den nederste del af buen i parabellen, inden den bliver mere lige hedder B i venstre side & C i højre side.

Det nedestående tror jeg ikke jeg kan bruge, men jeg vil ikke undlade det hvis jeg tager fejl.

De vinkeler diget og jorden danner hedder A i venstre side og D i højre side.
•    Mellem A og B er der en vinkel  på 450
•    Mellem C og D er der en vinkel på 1350
•    Diget ønskes lavet 50 meter langt.
•    Diget er 2,75 m høj
•    Tangenspunktet på B er 2,2
•    Tangenspunktet på C er 5,2

jeg ved godt det måske ikke er så godt forklaret, men håber at nogen forstår og kan hjælpe mig.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
06. april 2013 - 16:40 #1
Avatar billede maia0132 Nybegynder
06. april 2013 - 18:10 #2
tusinde tak, men hvordan regnede du det ud??
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2013 - 20:16 #3
en diges omfang ? skal man her læse rumfang ?  ( fx m3)
? Mellem A og B er der en vinkel  på 450 ?
? Mellem C og D er der en vinkel på 1350 ?
De angivne vinkler lyder noget underligt  (rundt på gulvet)
Tangenspunktet på B er 2,2
Tangenspunktet på C er 5,2
Er det tangenternes røringspunkter ?
og hvad betyder henholdsvis 2,2 og 5,2

Vil du forklare lidt om det ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2013 - 22:03 #4
Ved at gætte på,hvad der skulle stå,kommer jeg frem til,følgende:
Areal af digets tværsnit:7.4625 m^2
Rumfang af 50 m dige : 573.125 m^3
( Det er altså et gæt på værdierne på grundlag af dine oplysninger, - så 'take it or leave it'  -  jeg synes selv,det ser rimeligt ud ).
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2013 - 12:05 #5
Hej, i aftes blev det lidt sent før jeg opdagede en lille fejl.
Vender tilbage senere, - gæster.
I mellemtiden kan du selv 'pusle videre'.
Mit gæt er at diget består af skrå sider, med stigning på 45 gr.
- rette linier som går gennem (0.0) og (2,2) på venstre side, og gennem (7,0) og (5,2) på højre side.
Toppen består af en del af en parabel gennem punkterne (2,2)og (5,2) og desuden topunktet ( 3.5 , 2.75)
Prøv at tegne det, så du får mere konkret opfattelse.
Areal beregnes nok lettest med intergrale (område 2 til 5 ) og plus de 2 trekanter på hver 2 m^2.
Hvilken uddannelse er du i gang med ?
Avatar billede maia0132 Nybegynder
07. april 2013 - 16:17 #6
mange tak for hjælpen,
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2013 - 16:54 #7
Når du takker for hjælp, ville jeg være interesseret i at vide om du har forstået, og altså er i stand til selv at løse opg. nu.
Det er helt i orden for mig, at du selv tager point's,
det er ellers ikke normal procedure.

Her er så de korrigerede værdier:
Areal af digets tværsnit:7.50 +4 m^2 =11,50 m^2
Rumfang af 50 m dige : 575 m^3

Hvilken uddannelse er du i gang med ?

PS: Forskriften for 'hatten' er :
f(x)= -(1/3)(x-3.5)^2+2.75  (for x i området 2 til 5)