Avatar billede Rasmuss123 Nybegynder
03. april 2013 - 21:23 Der er 1 kommentar

NAS Server...

Jeg vil gerne købe en NAS Server til ca 1100 kr. Jeg vil bruge den til printer-deling, backup og evt. hoste hjemmeside. Jeg vil bare høre hvilken I vil anbefale til mine ønsker.
Kan man køre et program på en NAS ? -fx et spil man starter på sin pc, hvor alle filerne ligger på NAS'en ?

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. april 2013 - 20:04 #1
Hej.

  Der er et par ting, du skal have tænkt igennem.

Først: Er det til backup, skal du have plads til minimum 2 diske i den, så de kan køre RAID1, altså spejling. Backup til 1 disk er i bedste fald en lotteriseddel - er du heldig, er den ok når du skal bruge den, er heldet ikke med dig, er den værdiløs.
Print- og webserver kan de fleste klare i dag. Men sidste punkt, som "dynamisk" plads til spil-data er ikke en god ide, næsten uanset hvor dyrt du køber et hjemme-NAS. Da der vil ligge en Linux som OS på sådan et, vil CIFS (altså Windows-tilgang) ikke være ligefrem racerbilhurtigt, så spil ville ikke være den anvendelse, jeg ville komme i tanke om som det første.

De bedste hilsner