Jeg vil bygge en fjernstyret lås på min gamle Mercedes. Den har indbygget centrallås, som reagerer ved at man kortvarigt stutter to ledninger når der skal låses, og kortvarigt slutter to andre ledninger, når der skal låses op.
Jeg har købt et Thansen fjernbetjeningsmodul, som leverer strøm kortvarigt med + 12 volt, når der trykkes på låseknappen på fjernbetjeningen og - 12 volt når der trykkes lås op knappen på fjernbetjeningen.
Det ser ud til, at jeg skal have fat i et bestemt type relæ, som kan reagere på + og - fra styreboksen, så det kan slutte de to sæt ledninger i den indbyggede centrallås.
Har nogen en ide til, hvilketvrelæ, der kunne være en løsning? det skalnmåske være et bistabilt relæ...
Kør udgangen fra dit fjernbetjeningsmodul igennem en ensretter (bro) - så har du en næsten-12V-impuls til din centrallås med samme polaritet uanset om du låser eller låser op.
Uanset om jeg ensretter strømmen, så skal jeg alligevel have fat i et relæ, der kan styre de 4 ledninger, der sidder i bilens indbyggede centrallås. Som jeg ser det, så kunne det måske være et kip/bistabilt relæ, der enten slutter det ene sæt ledninger og bryder det andet - og modsat.
Undskyld, jeg læste det først som at du blot skulle have en impuls til at låse/låse op. Jeg er ikke sikker på at et kip vil være godt, hvis det kun er en kortvarig puls, du skal bruge, med mindre, selvfølgelig at du kan finde et, der udelukkende slutter imens der er spænding på spolen?
Jeg tror ikke at der sker noget ved, at der er konstant kontakt på det ene sæt eller det andet - så kiprelæet kan nok være en løsning.
Men jeg tror nu også lige at jeg vil prøve og åbne styre boksen og se, om jeg kan "luse" mig ind på de to relæer, der sidder på printet - og styrer strømmen. I realiteten skal jeg ikke bruge strømmen til noget, så hvis jeg kan finde ud af, hvor der "kortslutning" på det ene og det andet relæ, når jeg trykker på fjernbetjeningen, så kan jeg måske helt undgå at sætte andre relæer på - men bare forbinde ledningerne fra centrallåsen direkte på print relæerne....
Du skal have et relæ hvor udgang til forbrug hedder 87 for plus og 87a for minus. De andre hedder 30/51 85 og 86. Jeg brugte sådan et relæ da jeg styrede mit køre lys via olietrykskontakten den bruger - for at aktivere.
Jo, og det blev også løsningen, men jeg måtte bygge en diode på begge relæer (vendt hver sin vej), så det ene relæ kun reagerede på minus 12 v. og det andet kun på + 12 v. Problemet var, at relæerne klappede - uanset om de fik minus eller plus, så de klappede begge to - uanset om jeg låste op eller i.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.