Avatar billede nohr2013 Nybegynder
22. marts 2013 - 09:04 Der er 3 kommentarer

Lysstofrør / Armaturer

Hej! Jeg skal bruge et armatur til "Philips PL-L 80W 840 4P" da det gamle er helt færdigt. Helst med plads til to lysstofrør.

1.Mit spørgsmål er nu, om man kan benytte andre armaturer,
når blot man kan få pæren til at passe i fatningen?

2.Hvis ikke, er der så nogen der ved hvor man kan købe et armatur        brugt eller billigt? Evt. blot til "Philips PL-L 55W 4P".

Håber at der er en der kan hjælpe mig!

Mvh. Phillip Nohr
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2013 - 09:56 #1
1. Ja og nej - hele pæren skal selvfølgelig passe. Så vidt jeg kan se, er den ret lang i forhold til de PL-L lamper jeg har set, så det kan blive svært at finde et armatur der har plads til pæren.

Selve soklen passer jo eks. også i en Luxo akritektlampe - men du får ikke plads til pæren i den fulde længde.

2. Jeg har søgt omkring, men det går nok hen og bliver svært at finde et PL-L 80W armatur... - men selvfølgelig er de der et sted. (Jeg prøver måske igen senere).
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
22. marts 2013 - 11:44 #2
Tak for svare Ole! Jeg er dog stadig lidt, om en 80W pære godt kan benyttes i en 55W armatur, uden at pæren selvfølgelig tager skade?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2013 - 11:53 #3
Pæren tager ikke skade - men det kan se den ikke virker, fordi trafo´en i det mindre armatur ikke kan skabe den spænding der skal til.