Avatar billede RonnieODIN Praktikant
21. marts 2013 - 13:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word ændrer typografier

Hej alle,

Jeg har problemer med, at Word i nogle af mine dokumenter ændrer mine typografier og jeg kan ikke ændre det tilbage.

Jeg har haft nogle dokumenter liggende uden nogen har rørt dem, og da jeg skulle redigere i dem, var typografierne ændret. Jeg har prøvet, at ændre typografierne tilbage til det jeg gerne vil have, men når jeg har gemt og lukket dokument, ændrer det sig tilbage når jeg åbner det igen.

Jeg har prøvet at slette min Normal.dot uden det har hjulpet. Kan komme omkring det ved, at kopiere indholdet over i et nyt dokument, men det vil jeg meget gerne undgå da det er et ret stort arbejde at skulle gøre og kontrollere hver gang. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

På forhånd tak.
- Ronnie
Avatar billede supertekst Ekspert
21. marts 2013 - 13:41 #1
Hvilken version af Word?

Er de baseret på særlig skabelon?

I givet fald må du gerne sende et dok - så skal jeg se om jeg oplever det samme. @-adresse under min profil.
Gerne med yderligere info.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
21. marts 2013 - 14:28 #2
Det er Word 2010.

Vi har lavet dokument-skabeloner, som det baseres på.

Jeg kan ikke sende dig nogle af dokumenterne da det er fortroligt indhold.
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2013 - 14:33 #3
Avatar billede supertekst Ekspert
21. marts 2013 - 14:35 #4
Ok - har også 2007..
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. marts 2013 - 17:16 #5
Problemet er sandsynligvis forårsaget af, at du har indstillingen "Opdater automatisk typografier i dokumenter" slået til i dialogboksen "Skabeloner og tilføjelsesprogrammer". Du kan åbne dialogboksen via fanen Udvikler > Dokumentskabelon (hvis fanen ikke er vist, kan du slå den til via Filer > Indstillinger > Tilpas Båndet).

Hvis "Opdater automatisk typografier i dokumenter" er slået til, vil dokumentet, hver gang det åbnes, få kopieret typografier fra den tilknyttede skabelon. Det overskriver de eksisterende typografidefinitioner i dokumentet.

Hvis indstillingen er slået til i en skabelon, nedarves indstillingen til alle nye dokumenter, der oprettes på basis af skabelonen.

Se afsnittet "Hvad sker der med Word-dokumentet efter oprettelsen?" i følgende artikel:
http://www.thedoctools.com/wordtips/hvad-arver-et-word-dokument-fra-den-tilknyttede-skabelon

(Min Word 2010 er lige nu indstillet til engelsk. Danske skærmtekster er skrevet efter hukommelsen - der kan være unøjagtigheder i dem).
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
22. marts 2013 - 07:07 #6
Det ser sådan ud. Den var vinget af i mit dokument og jeg har kunnet gemme ændringen efter jeg fjernede den.

Tak for hjælpen. Smid en løsning så jeg kan give dig point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. marts 2013 - 10:00 #7
Velbekomme. Beskrivelse af "Automatically update document styles" er også med i Shauna Kelly's artikel, som Milter linkede til, men beskrivelsen deri er kædet sammen med noget andet, så det måske ikke er klart, hvad det betyder i din situation.

Har du sørget for, at indstillingen er slået fra i den anvendte skabelon? Ellers får du samme problem i alle nye dokumenter, der oprettes på basis af skabelonen.
Avatar billede RonnieODIN Praktikant
22. marts 2013 - 12:01 #8
Det er jeg opmærksom på, tak.

Igen, tak for hjælpen og god weekend.