Avatar billede tlj100 Nybegynder
20. marts 2013 - 20:24 Der er 14 kommentarer

Synology DS413j

Hejsa.

Jeg har lidt problemer med at koble på min server via. internettet. Jeg har købt en Synology DS413J som fungerer ganske ubeklageligt når jeg bruger mine enheder på wifi (Iphone Ipad)

Jeg vil selvfølgelig gerne oprette forbindelse til serveren fra internettet, og det er her problemerne opstår. Jeg har downloadet manualen, men jeg gør det som der står, men det fungerer ikke rigtigt.

For det første står der at man skal sætte sin server til at have statisk ip. Det kan jeg ikke finde ud af..!

Gå til Hovedmenu > Kontrolpanel > Router-konfiguration får at konfigurer portudvidelser osv som der står i manualen, står der at:

For at konfigurere router og lave portudvidelser kræver det statisk IP. Ret din IP til statisk.

Betyder det så at jeg skal rette min router til statisk forbindelse? Hvad betyder statisk og hvis det er det jeg skal, hvor finder jeg så IP adresse, gateway subnet maske osv på routeren?

Endvidere som der står skal man i EZ-Internet og konfigurere fobindelse til at starte med. Men jeg vil ikke bruge EZ. Jeg har ringet til min internet udbyder og fået dem til at oprette en fast ip adr.

Håber at i har mod på at hjælpe mig!
Mvh.
Thomas
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 20:43 #1
Statisk ip er ikke nødvendigt, jeg har dynamisk og min ip er uændret (kræver router køre konstant)

Det de ellers kan mene er den ip din router giver din nas fx 192.168.1.132

Hvordan vil du i kontakt med den? (Der bruges forskellige porte, så skal vide i hvilken forstand)

Og self hvordan fra iphone/ipad antager du bruger apps til det..
Avatar billede tlj100 Nybegynder
20. marts 2013 - 20:58 #2
Jeg har lagt nogle film på min nas som jeg kan afspille på min ipad så længe jeg er på mit eget netværk (wifi) det ønsker jeg at kunne gøre fra et hvilket som helst sted! Jeg vil også gerne kunne ligge foto op på min server, og så kunne komme til dem fra en anden computer, eks. vis jeg er på besøg hos en kammerat!

Af aps. bruger jeg DS photo DS file DS download
Avatar billede Blueeyez Mester
20. marts 2013 - 21:30 #3
Har kigget lidt på DS photo+ nu og kan se den bruger https port 80 som du burde kunne bruge uden problemer (hvis jeg da ikke er helt på afveje, sidder ikke med udstyret, ud over appen ;-)

Men der hvor du nu angiver en lokal ip angiver du din internet ip, du kan kun teste når du ikke er bag netværket med ipen...
Avatar billede tlj100 Nybegynder
21. marts 2013 - 18:29 #4
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med port 80..!

Jeg har sat min koblet min server til routeren skulle den have være direkte tilkoblet internette?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2013 - 18:41 #5
Billedet viser login billedet i ds photo+

https://www.dropbox.com/s/axe9mg869gl3woc/Photo%2021-03-13%2018.35.40.png

Den øverste linje skal du angive din ip adresse, altså den adresse folk bruger udefra til og tilslutte sig dit netværk.. Du kan finde den adresse/ip her: http://www.myip.dk/

Når du der imod forbinder til den mens du er hjemme så skal du angive den ip som routeren har tildelt din nas. Eller bruge den auto opdag enhed funktion som blot skanner dit netværk for at finde din nas.
Avatar billede tlj100 Nybegynder
22. marts 2013 - 17:56 #6
Når jeg bruger myip.dk skriver den at min ip er: 31.25.18.1XX, når jeg prøver at logge på med denne ip adr. med wifi slået fra skriver den:

"kunne ikke tilslutte til diskstation. kontrollere netværksforbindelsen eller ip-adressen for din diskstation"

Diskstationens ip-adr. er: 192.168.0.1XX

Hvad er det jeg gør forkert..?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. marts 2013 - 19:17 #7
Eneste sted jeg kan forestille mig fejlen er åbningen af porten, jeg kan ikke lige komme i besiddelse af papire til følgende.. (Har du firmware opgraderet din nas? Hvis muligt)

Kan os være du skal bruge ez internet, men er svært at sige fra sidelinjen..
Avatar billede tlj100 Nybegynder
26. marts 2013 - 18:58 #8
Jeg tror at du har ret ang. åbning af port, men hvilke porte skal åbnes og hvordan gør man??
Avatar billede Blueeyez Mester
26. marts 2013 - 19:13 #9
Altså der står port 80, men jeg tror du kan se det inde i nas konfiguration eller i dens manual.. Men afprøv da ez internet hvis det er gratis...
Avatar billede tlj100 Nybegynder
06. april 2013 - 12:14 #10
Jo men jeg vil godt prøve om ikke at jeg kan få det her til at virke!
Ved du hvordan jeg åbner den port i routeren..?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 12:19 #11
Som nævnt kan jeg kun henvise til at du skal i konfigurationspanelet i din nas og derfra måske se porten der skal åbnes.. Eller ændre den.. Under port forwarding i din router :-) (har ikke samme router som dig, så ved ikke hvordan den er sat op i dens udseende...
Avatar billede tlj100 Nybegynder
06. april 2013 - 13:00 #12
Problemet er at når jeg via serveren går til routekonfigation så beder den mig om at gå til netværk og ændre min ip til en statisk ip adr. jeg kan simpelt hen bare ikke komme videre!
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 13:55 #13
Du skal ikke tilgå routeren via din nas.. Gå i cmd og skriv ipconfig så burde den vise en lokal ip som du smider i din browser evt prøv dig frem. Ipen kan hedde 192.168.1.1
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2013 - 21:17 #14
Afmelder tråden.