Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med bl.a. Poul Nyrup og Frank Aaen...

Velkommen til et garenteret nemt spørgsmål, der er umådelig åndsvagt at forklare så folk forstår det.

Men nu prøver jeg bare alligevel...

Poul Nyrup, Marianne Jelved, Frank Aaen og Master Fatman arbejder (fiktive navne), og får løn alt efter hvor lang tid de arbejder.

Derfor er de listet som følger... [] angiver at det er i en celle
[Poul Nyrup]    [sats][antal timer][samlet løn]
[Marianne Jelved][sats][antal timer][samlet løn]
[Frank Aaen]    [sats][antal timer][samlet løn]

Det kunne med eksempler se således ud...
[Poul Nyrup]    [1] [130] [samlet løn]
[Marianne Jelved][2] [79]  [samlet løn]
[Frank Aaen]    [3] [51]  [samlet løn]
[Master Fatman]  [4] [29]  [Samlet løn]

Det ses altså at Poul Nyrup er på sats 1, har arbejdet 130 timer og at hans samlede løn skal være i sidste celle...
Satserne er defineret således...
      <=20 timer      21-50 timer  >50 timer
Sats 1: 40kr/t        50kr/t        60kr/t
Sats 2: 50kr/t        60kr/t        70kr/t
Sats 3: 60kr/t        70kr/t        80kr/t
Sats 4: 70kr/t        80kr/t        90kr/t

Jeg har udarbejdet formlerne til beregningen af lønnen (vha eksperten.dk) men jeg kan ikke få det til at virke således at man i en kolonne har antal timer, og i en anden har satsen sådan at lønnen bliver beregnet i den 3 kolonne.

Jeg har måske formuleret det lidt mystisk, men jeg håber at I har forstået det sårn noget ledes. Hvis det ikke er tilfældet, så bare sig til :-)

Jeg håber I kan hjælpe mig.

/dumdum

PS: Som skrevet, navne er fiktive, ligeledes er lønnen og satserne...
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:13 #1
Jeg arbejder i Excel, hvilket jeg vist ikke fik skrevet noget sted...
Avatar billede intelligentle Nybegynder
12. august 2001 - 22:20 #2
Du vil have timesats i en kolonne og antal timer i en anden. I den 3. vil du have den udregnede samlede løn eller?
Avatar billede intelligentle Nybegynder
12. august 2001 - 22:22 #3
Nej... (læste lige ? igen)... Du vil have den skal placere udregningen i dens repektive kolonne, alt afhængig af, hvor lang tid de
arbejder...

Har intet svar sorry
Avatar billede janvogt Praktikant
12. august 2001 - 22:22 #4
Vil det sige, at Nyrup får 60 kr. i timen for alle sine 130 timer?
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:25 #5
i den ene kolonne vil jeg have beskrevet deres sats (satsen er udpenslet i et tilhørende dataark, med timer og beløb, ganske som skrevet) men det er meningen at man bare ved at skrive satsens nummer kan få opgivet den rigtige løn (lidt i retning af =HVIS(A1=\"sats1\";input timerne i den rigtige formel og vis resultatet i cellen med \"samlet løn\";A1=\"sats2\";input timerne i den rigtige formel og vis resultatet i celle med \"samlet løn\"; etc etc)

Lidt kompliceret :-((
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:26 #6
Det betyder at nyrup får
40kr/t for de første 20 timer
50kr/t for de næste 30
60kr/t for de øvrige timer
Avatar billede janvogt Praktikant
12. august 2001 - 22:28 #7
OK, så skal du have gang i en lang IF-sætning ....
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:33 #8
det har jeg luret, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen på den hårde måde... (=den måde jeg beskrev i spørgsmålet...) :-(
Avatar billede janvogt Praktikant
12. august 2001 - 22:35 #9
Ok, jeg laver den lige .....
Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:39 #10
det er sku ijorden :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
12. august 2001 - 22:54 #11
Her kommer den:
Først markerer du satsskemaet og navngiver den \"satser\".
Øverst i dit ark skriver du listen - altså A2=\"Poul Nyrup\", B2=\"1\", C2=\"130\"
Læg på tilsvarende måde de andre navne m.v. ind under række 3, 4 og 5.

Dernæst indsætter du følgende lange formel under samlet løn (D2):

=HVIS(C2<=20;LOPSLAG(B2;satser;2;FALSK)*C2;HVIS(C2<=50;(LOPSLAG(B2;satser;2;FALSK)*20)+LOPSLAG(B2;satser;3;FALSK)*(C2-20);(LOPSLAG(B2;satser;2;FALSK)*20)+(LOPSLAG(B2;satser;3;FALSK)*30)+(LOPSLAG(B2;satser;4;FALSK)*(C2-50))))

Formlen kan kopieres ned til de andre navne.

PS Jeg kan sende dig arket, hvis du ikke kan få det til at virke!

Avatar billede dumdum Nybegynder
12. august 2001 - 22:57 #12
Hallo mand, jeg tror du har gået til det... :-)))

jeg checker det i morgen/tirsdag, og vender tilbage igen. Men det ser ret lovende ud :-)

Indtil videre skal du have tak for hjælpen

dumdum
Avatar billede carstenr Nybegynder
13. august 2001 - 11:48 #13
----> janvogt

Hej, kiggede med fra sidelinien. Jan, jeg kunne ikke få det til at virke (fejlen #I/T), så hvis du gider at sende det vil det være fedt!
Avatar billede janvogt Praktikant
13. august 2001 - 13:11 #14
>>> carstenr

Eksemplet sendt til din hotmail.
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. august 2001 - 15:05 #15
Jan>>

Du styrer... Det virker...