Avatar billede ngr Praktikant
11. marts 2013 - 04:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af online backup

BackupBox ser meget fornuftig ud, er der nogen der har erfaring med den eller vil anbefale andre.
Og hvad med up- og download hastighed?
Avatar billede magic-mouse Novice
11. marts 2013 - 07:45 #1
Ved ikke så meget om online backup da jeg selv kører min egen.

Dog vil jeg råde dig til at være opmærksom på deres vilkår, da selv om mange har utroligt stabile systemer, fralægger de sig alt ansvar for tab af data, selv det som de årsager, og de har retten til at slette alt dit data. På begrundet mistanke af at du bruger deres tjeneste til fil deling.

Det betyder at en "worst case" kan du have eks. film fra konfirmationer, dåb bryllup fødselsdage. Og hvis deres "robot / scanner" tolker det som ulovlige film eks. på grund af komprimering kan du risikere at miste din backup. Men dette er virkelig "Worst Case", da de er ret gode til det de gør.

Hvis du bruger dem som Backup er Upload og download ikke noget problem normalt. Men skal du bruge dem som en online lagerplads, prøv bitcasa, dropbox, googledrive som er de største på markedet. De giver også en god mængde data gratis før du bestemmer dig.
Avatar billede Salokin Nybegynder
11. marts 2013 - 09:16 #2
De bruger et program der hedder (livedrive.com) og alt data bliver ikke gemt i DK men i England.

Hvis det er til en virksomhed så kan jeg anbefale dig Dansave Backup www.dansave.dk

Hvis det er til privat brug så kan du kigge på Keepit

Se nedenstående for andre backup virksomheder der bruger livedrive.com

backupbob
onlime
Avatar billede ngr Praktikant
12. marts 2013 - 11:26 #3
Jeg har fået et prøveabonnement på keepit.com og er ved at sikkerhedskopiere. Men jeg er da ikke sikker på, at det bliver overstået i min levetid.
Der står, at det uploader med 2.80 Mbit/sec, men hvor mange bytes er det pr. sec, og kan jeg så bare regne på størrelsen af filer for at nå frem til, hvor længe det varer at uploade det hele - eller bliver de komprimeret før de uploades?
Det er primært jpg, nef og dng filer.
Mvh
Avatar billede magic-mouse Novice
12. marts 2013 - 12:14 #4
Tænk på at muligheden for at du som prøve abonnement ikke har samme hastighed som betalende kunder er muligt.

2.8 Mbit kan også bero på din egen upload hastighed, specielt hvis du stadig er på ADSL linier.

Vær også opmærksom på de forskellige backup løsninger som findes.

* Backup, gemmer dine filer med interval.
* Suitcase, gemmer dine filer real time og gør dem tilgængelige. (Eks Google drive, dropbox, bitcasa)
Avatar billede ngr Praktikant
12. marts 2013 - 13:25 #5
Tak for det, men det var ikke det, jeg spurgte om.
Mvh
Avatar billede magic-mouse Novice
12. marts 2013 - 13:33 #6
2.80 Mbit/sec, men hvor mange bytes
2,80 Mbit / sec  = 2,80 * 1024 Kbit / sec = 2867,2 * 1024 bit / sec = 2936012,8.

1 Byte / sec = 8 bit / sec = 367001,6 / sec = 358,4 KiB / sec eller 367 KB / sec.
Avatar billede ngr Praktikant
12. marts 2013 - 13:58 #7
Jeg fatter intet. Kan du - eller en anden - ikke bare svare på det, jeg spørger om??
Avatar billede magic-mouse Novice
12. marts 2013 - 14:07 #8
Spørgsmål: Der står, at det uploader med 2.80 Mbit/sec, men hvor mange bytes er det pr. sec,

Svar: 358,4 KiB / sec eller 367 KB / sec.

Spørgsmål: og kan jeg så bare regne på størrelsen af filer for at nå frem til, hvor længe det varer at uploade det hele

Svar: Ja, men husk det er en gennemsnits hastighed. Den kan variere, normalt tager det kortere tid/mb at uploade en stor fil end det gør med en mindre.

Spørgsmål: eller bliver de komprimeret før de uploades?

Svar: Det kommer an på det software du bruger til at uploade med. Undersøg det med din tjeneste udbyder. (Se evt. svar 4. - ved suitcase backup bruges komprimering normalt ikke, ved de andre kan komprimering forekomme ente på serveren eller før upload.)

Spørgsmål: Det er primært jpg, nef og dng filer.

Svar: jpg er allerede komprimeret, så selv om du forsøger at komprimere det giver det ikke så meget effekt. Er usikker med nef og dng.
Avatar billede MADOlsen Forsker
12. marts 2013 - 14:08 #9
#7 2,80 megaBIT/sek svarer til 0,35 megaBYTES/sek, da der går 8 bit på en byte.
Avatar billede magic-mouse Novice
12. marts 2013 - 14:12 #10
Fedeko (?) Det svar finder du i både svar #6 og #8 dog i Kb istedet for i Mb
Avatar billede MADOlsen Forsker
12. marts 2013 - 14:14 #11
#10 Havde ikke set #8 da jeg skrev det, og #6 var vist for forvirrende (jvf. "Jeg fatter intet"), så jeg ville bare lige skrive det lidt simplere :-)
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 20:20 #12
BackupBox ser meget fornuftig ud, er der nogen der har erfaring med den eller vil anbefale andre.
Og hvad med up- og download hastighed?

Umiddelbart kender jeg ikke BackupBox, men jeg har selv erfaring med at bruge OnlineBackup.dk (www.onlinebackup.dk) de har en rigtig god hastighed på både upload og download, og så har de alt hosted her i Danmark, så dataene skal ikke ud af landet først.

Mht. hastigheden så har jeg ikke umiddelbart været ude for at det var andet end internet forbindelsen der satte begrænsningen på hvor hurtigt jeg kunne overføre.
Avatar billede ngr Praktikant
13. marts 2013 - 19:27 #13
#12: Ja, og prisen er 699 kr pr. måned for backup på op til 200 GB!

Jeg opgiver online backup og køber mig en ekstra HD og lejer en bankboks til den :)

Kan jeg få nogle svar til points
Avatar billede Scavy Nybegynder
14. marts 2013 - 11:30 #14
God backup koster desværre.. Ofte følges service, kvalitet og pris ad. :)