Avatar billede Alsord Nybegynder
09. marts 2013 - 16:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Win 7 kan ikke startes.

Jeg har et problem eller rettere min far har et problem.
Hans bærbare kan ikke starte windows op, ikke engang fejlsikret tilstand.
Den forsøger at reparere, men står bare og laver intet.
Jeg har prøvet med en recovery disc fra min egen computer, men det virker heller ikke.

Ved godt at der måske mangler oplysninger, men sig hvad i skal bruge og jeg finder dem.

mvh
-K
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2013 - 16:52 #1
Er fejlsikret med kommadoprompt også prøvet?
Kan den køre her kunne man prøve at skrive rstrui.exe i prompten som vil starte systemgendannelse.
Her kan man så forsøge at gendanne til en dato hvor systemet virkede.
Avatar billede Alsord Nybegynder
10. marts 2013 - 00:04 #2
Den giver mig slet ikke mulighed for at vælge fejlsikret. Jeg kan vælge at køre en reparation eller starte windows normalt, intet af det virker. Jeg kan komme i Bios (F2) og Boot menu (F12)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 08:55 #3
Hvis du trykker med det samme F8 når du tænder pc, så kommer man normalt til fejlsikret. Og det er så det du har gjort?
Avatar billede Alsord Nybegynder
10. marts 2013 - 15:30 #4
Det har jeg prøvet nu både med og uden kommando promt.
Så Loader den en masse ting, siger please wait og genstarter.

Jeg for en BlueScreen, men jeg kan ikke nå at læse hvad der står på den.
Avatar billede Alsord Nybegynder
10. marts 2013 - 15:35 #5
OK Nu fangede jeg den BlueScreen jeg for:
Aproblem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to you computer.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

og så noget om at Disable BIOS memory options såsom caching og shadowing.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 15:41 #6
Den kan så slet ikke køre i kommadoprompt.
Du får bluescreen hele tiden?
Avatar billede Alsord Nybegynder
12. marts 2013 - 15:03 #7
Ja, jeg har prøvet alle mulighederne for opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 16:42 #8
Jeg havde fået tjekket om disken er i orden. Og evt også ram.
Er disken og ram i orden så bør man tage backup af personlige filer der ligger på disken. Og så en geninstallering af systemet.
Avatar billede Alsord Nybegynder
13. marts 2013 - 17:48 #9
Hvordan tager jeg backup når jeg ikke kan komme ind i windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2013 - 18:19 #10
Kan gøres på et par måder.
Man udtager disken fra den bærbare og sætter den til andet system.
Det kan gøres direkte i en stationær ved siden af systemdisken, så den fungerer som "slave" i dette system.
En anden mulighed er at sætte den enten i en sata/ide adapter eller harddisk dock og overføre over usb.
Man kan også bruge det man kalder en live cd og køre derfra.
Hirens boot cd er en af mulighederne. GParted live er en anden mulighed:
http://gparted.org/livecd.php
som jeg ikke selv har prøvet.
Hirens http://www.eksperten.dk/guide/1463
har jeg selv i 15.1 versionen.
Denne her er 15.2
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2013 - 18:21 #11
Ps med en live cd skal du ikke skille pc ad. Det køres enten fra cd eller usb. Det kommer an på hvordan det oprettes.
Jeg har selv Hirens på cd. Har ikke prøvet at lave usb versionen.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2013 - 18:26 #12
Avatar billede Alsord Nybegynder
18. marts 2013 - 20:23 #13
Jeg har fundet en 3. løsning på problemet.
220661 For din hjælp skal du alligevel have point, så skriv et svar, hvis du vil have dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. marts 2013 - 06:27 #14
Jo tak for det.
Men skriv lige havd din løsning var så andre kan få glæde af den.
Avatar billede Alsord Nybegynder
24. marts 2013 - 14:25 #15
Jeg lavede en liveCD med Ubuntu som jeg bootede op med. Den kunne køre direkte fra CDen så det var ret nemt.
Derfra kunne jeg overfører de flier jeg ville gemme til en USB-pen og så var det bare at reinstallere windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 15:43 #16
God Løsning :-)