Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 09:59 Der er 12 kommentarer

Rettelse af tysk stil

Hej alle sammen. er der er rar sjæl der gider rette lidt i min tysk stil? (den er MEGET skidt, da jeg slet ikke kan tysk) men bare de vigtigste fejl, og gerne omvendt ordstilling :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2013 - 10:37 #1
hent libreoffice (gratis) det har en tekstbehandling som word. Og du kan skifte sprog til tysk, og få den til at gennemgå grammatik osv.

Har du word, så findes det sikkert også - det er bare ikke sikkert, det er indlæst. Hvis du kører office-installation og vælger at tilføje/fjerne ting, så sæt hak i tysk stavekontrol og grammatik.
Avatar billede bebezhou Nybegynder
06. marts 2013 - 10:57 #2
SPAM fjernet

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede michael_stim Ekspert
06. marts 2013 - 11:11 #3
#2
Anmeldt
Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 12:24 #4
men er det ikke bare det samme som stavekontrollen :)?
Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 12:25 #5
Det er også meget ord, jeg er i tvivl om er de rigtige.. altså om jeg bruger dem rigtigt :)
Avatar billede madklub Guru
06. marts 2013 - 12:43 #6
Der er ingen vej uden om.
Du bliver nødt til at følge med i timerne.
Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 12:44 #7
ja, det ved jeg godt.. men det er lidt svært nu når jeg afslutter det på b her til sommer, at nå og få det hele med. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2013 - 13:02 #8
stavekontrollen vil typisk sætte røde bølger under ord. Når der er andre typer fejl, så er det grønne bølger.
Tysk er så udbredt og 'logisk', at grammatikken er til at håndtere - så den kender også forskel på nutid og datid, og laver en del sætningsanalyse.
I min word (2007) kan man i indstillinger/korrektur markere fx
Tysk: anvend nye retskrivningsregler
brug kontekstafhængig stavekontrol
løbende markering af grammatikfejl
kontroller grammatik samtidig med stavning
jeg har alle 4 slået til.
Der er også en 'sproglig stil' hvor man kan klikke på indstillinger og lege med flere muligheder.
Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 13:19 #9
Det er min også slået til, men hvis jeg fx. satte min danske tekst ind i google translate (med masser fejl), så retter den ingen fejl.. så er ikke så brugbart. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2013 - 13:28 #10
alle oversættere laver masser af fejl - man kan reelt kun bruge dem til enkelte ord, og så selv sætte ordene sammen til noget fornuftigt
Avatar billede mininico Nybegynder
06. marts 2013 - 13:30 #11
ja, også det jeg regnede med..
Derfor jeg søgte en der gad rette den :-)
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. marts 2013 - 13:31 #12
#10 Og netop derfor burde en tekst oversat af Google Translate jo også give en masse fejl, som Word vel meget gerne skulle finde?