Avatar billede ravnemor Juniormester
02. marts 2013 - 01:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Har hun ret til at flytte tilbage

Hun flytter ind i hans lejebolig, de får barn sammen og bor sammen ugift i over 2 år. Nu vil hun slutte forholdet, og han får hende til at flytte sine ting. Hun opholder sig hos sin mor, men har ikke flyttet folkeregisteradresse. barnet er 1½ år gammel, opholder sig hos faren.

Lejelovens §77a siger:
§ 77 a. Såfremt parter, der i mindst 2 år har haft fælles husstand, ophæver samlivet, kan de aftale, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet til en lejlighed, der har tjent som fælles bolig. Kan parterne ikke blive enige om en aftale, jf. 1. pkt., kan der, når særlige grunde, herunder navnlig hensynet til parternes mindreårige børn, taler derfor, ved dom træffes bestemmelse om, hvem af parterne der skal have ret til at fortsætte lejeforholdet.

Faren kæmper for at få hende til at flytte folkeregisteradresse også, men da de ikke er enige om bopælen for barnet, vil hun ikke gøre det.

Mødrehjælpen siger at hun har ret til at flytte tilbage uden hans accept, men retshjælpen siger at det kun er ved ejerboliger, men er dog tøvende og usikre. Hun har dog fået oprettet en sag der.

Hvad har i af erfaringer, kan hun kræve at flyttet tilbage igen eller er paragraffen kun gældende hvis hun ikke var rykket ud af boligen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. marts 2013 - 04:23 #1
Fædrehjælpen siger hun har ret til at flytte ud og blive ude, uden hans accept.
Lejligheden er hans og hun har ikke dom for andet (ud fra det oplyste).

Hun har pligt til at skifte folkeregisteradresse når hun ikke bor der.

Den skal være på det sted, hvor hun hovedsaligt opholder sig og overnatter.
En af mange kilder:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-213.htm
Avatar billede finb Ekspert
02. marts 2013 - 08:20 #2
Retshjælpen tager ikke bolig-sager
Avatar billede ravnemor Juniormester
02. marts 2013 - 09:36 #3
NielsErik...
Det du skriver er hun fuldstændig klar over, men det er ikke det jeg spørger om. Mødrehjælpen siger at hun har ligeså meget ret til at bo der, så længe hun har sin folkeregisteradresse der, så han kan ikke nægte hende at flytte tilbage.

finb...
Jo, de advokater der sidder der og vejleder hende, kan tage hendes sag hvis det kommer dertil. Hun har fået et sagsnummer, så hun nu har faste kontaktpersoner og en sagsmappe derinde.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 00:52 #4
Du er galt i byen, en folkeregisteradresse giver ikke ret til at flytte ind.
Han kan tværtimod som den der står med lejekontrakten flytte hendes folkeregisteradresse (han beder om det og fortæller hun er tidligere beboer), så flyttes den om nødvendigt til rådhuset (hjemløs).

Hendes eneste mulighed for at flytte ind med loven i hånden er at få en dom.

Nu ved jeg ikke hvor længe han havde lejligheden før hun flyttede ind, men hvis det er længe, så tror jeg ikke hun har mange chancer i retten (heldigvis, da det ville være dybt uretfærdigt).

Er lejemålet begyndt ca. samtidig med hun flyttede ind er sagen anderledes og det vil være knapt så nemt at afgøre.

Prøv at vende den teoretisk om, din datter har haft en lejlighed i 4 år (efter at ha været skrevet op til den længe), hun flytter sammen med en fyr, får et barn, efter to år har fyren ret til at smide hende ud af lejligheden og han kan bo der med barnet.
Lyder det fair?
Avatar billede ravnemor Juniormester
03. marts 2013 - 12:03 #5
NielsErik.....

Bare for en god ordens skyld, så er det ikke min datter :)

Jeg giver dig fuldstændig ret i alt det du skriver. Intet er fair eller unfair. Vi to kan bruge vores sunde fornuft og konkludere at det og det er fair, så må det være sådan. Men det overraskede hende også i den grad at mødrehjælpen sagde sådan, så vi er nød til at undersøge det nærmere, om det har noget på sig - uanset om det er fair eller ej. Det er jo heller ikke fair at faren bare kan sparke hende ud og "holde" hende fra barnet, som det passer hende.

Vi ved også godt at hun kan overtage lejemålet ved dom, men hun er kun interesseret i at få bopæl over barnet, men han tvinger hende ud for at stille hende dårligere, ved at true med at skifte låsen, sætte hendes ting på gaden osv.
Avatar billede ravnemor Juniormester
03. marts 2013 - 12:04 #6
....som det passer ham.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 13:54 #7
at faren bare kan sparke hende ud og "holde" hende fra barnet

men hun er kun interesseret i at få bopæl over barnet

De evige kampe hvor der kæmpes om et barn, suk.
Gid folk ville opføre sig som voksne når de fik børn, det gælder her begge parter lyder det til.

Uanset vinderen af det slag, så står barnet tilbage som taber.
Jo større slag, jo større taber.

Hvis jeg var dig/hende ville jeg kun i mindre grad lytte til mødrehjælpen (de er for partisk indstillet på forhånd), jeg ville lægge vægten hos retshjælpen hvor hun har bedre chance for at få neutral og korrekt rådgivning.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 00:49 #8
hun skal jo alligevel finde et andet sted at bo, da hun ikke vil være sammen med ham mere.

derfor spilder hun sin tid, hvis hun tror hun kan overtage hans bolig, når kontrakten står i hans navn.

hun spilder kort sagt sin tid, med det hele.
Avatar billede ravnemor Juniormester
17. marts 2013 - 10:52 #9
Tak for jeres indput, men svaret fandt jeg desværre ikke her