Avatar billede kresten112 Nybegynder
25. februar 2013 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Enhed (Danfoss Air unit) i mit netværk kan ikke ses fra min PC

Jeg er flyttet i et hus med Danfoss Air, der er et automatisk ventilationssystem. Systemet giver mulighed for, at man kan kontrollere det og aflæse en række informationer via software, der downloades på Danfoss' hjemmeside.

Ifølge Danfoss vejledning skal mit ventilationssystem blot sluttes til min router med et alm. ethernet-kabel. Så burde den medfølgende software - efter installation - finde mit system automatisk.

Problemet er, at min PC slet ikke kan se systemet. Min router registrere det fint, når jeg slutter et ethernet-kabel til mellem den og ventilationssystemet, og tildeler en IP-adresse ligesom at jeg kan læse systemets MAC-adresse i DHCP Client-tabellen, når jeg logger på min router. Men min PC viser intet. Danfoss Air-enheden fremgår ikke under "Netværk" eller nogle andre steder. Jeg kan dog godt pinge den fra CMD-promt.

Har ingen problemer med øvrige enheder på netværket (fx min printer). Nogle forslag til fejlsøgning?

OS: Windows 7 x64 Pro. Router: Netgear CG3000 fra YouSee. Se vejledning fra Danfoss her: http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Air_PC-Tools_installation_VIFKA151.pdf,
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2013 - 18:49 #1
porte? spørg danfoss.
Avatar billede finb Ekspert
26. februar 2013 - 09:21 #2
Ingen private mennesker har brug for Danfoss Air, det er jo bare legetøj. Sælg anlægget, og få et anlæg for voksne.
Avatar billede kresten112 Nybegynder
01. marts 2013 - 10:21 #3
Har givet softwaren (programmet) fri passage igennem min firewall og overvåget dets brug af porte. Det virker som om, at det slet ikke kan få hul igennem til routeren... tror det er en kompatibilitetsfejl med Win 7. Har skrevet til Danfoss nu.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2013 - 10:29 #4
kører du programmet som administrator - eller bare på din brugerid?
hvis det er et ældre program, så kan det tænkes, at det skriver data  i samme mappe, som det er installeret i. Fra vista og frem er det ikke tilladt. Prøv derfor evt at installere programmet i en c:\danfoss mappe i stedet for i programmer.
Avatar billede kresten112 Nybegynder
01. marts 2013 - 12:31 #5
Ja, kører det som administrator. Bliver ikke tilbudt at ændre installationsmappen under installering - det lægges automatisk under C:\Programmer(x86)\
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2013 - 12:37 #6
Prøv at kopiere den mappe til fx c:\danfoss (bare kopiering - ikke flytning) og starte programmet derfra (højreklik, og kør som admin....)
Avatar billede kresten112 Nybegynder
02. marts 2013 - 20:16 #7
Desværre, gav heller ikke det ønskede resultat. Har hele vejen igennem testet parallelt på min kærestes Win XP-pc, og der virker det fortsat fint.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. marts 2013 - 20:59 #8
så er sidste (?) vej, at du via fx virtualbox opretter en xp-maskine på din (den behøver ikke at fylde mere end 5-10gb på harddisken). Så kan du via den køre programmet - hvis ikke danfoss kommer med en opdatering.
Avatar billede kresten112 Nybegynder
05. marts 2013 - 20:43 #9
Ja, det er muligvis den eneste udvej og har også tænkt i de baner - synes dog det er lidt voldsomt at allokere 5-10 gb alene til det formål. Vil prøve at prikke lidt hårdere til Danfoss i første omgang. Tak for forsøget, men lukker den her.