Avatar billede MichaelRoskilde Nybegynder
25. februar 2013 - 00:03 Der er 9 kommentarer

Bærbar til studie + software spørgsmål

Hej ekspertbrugere.

Jeg har en COMPAQ Presario CQ56 og har været glad for den.
Men vil gerne udskifte den inden den crasher midt i en eksamen :).

Jeg skal bruge den bærbar til skolearbejde, musikafspilning og internet.

Prisen skal være SU-venlig, hvilket jeg forbinder med under 4000 kr.

Jeg søger svar der enten:
- Kommer med links til konkrete produkter
- Eller forklaring på hvad jeg skal kigge efter i forhold til nedenstående krav.

Krav:
- Windows styresystem
- Støjsvag
- Pålidelig

Mindre vigtige ting: (de optræder ofte i andre tråde, men har ikke den vilde vigtighed for mig)
- Batteritid
- Vægt
- Skærmstørrelse

Mange tak på forhånd.

//Michael.

Ps. Skulle der sidde en meget begavet person, med en fantastisk pædagogisk forklaringsevne, vil jeg gerne vide hvilke nøgletal man skal kigge efter for at finde en støjsvag bærbar?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. februar 2013 - 01:17 #1
Støj, du skal finde ud af db (decibel) for blæserne, evt. via et review af maskinen.
Google er der din ven.

PS. Da du ikke har nogen krav til ydelse, så har jeg en ca. 12 år gammel bærbar liggende (åbenbart meget pålidelig) som er støjsvag.
Du kan godt få win95 med til små penge.  ;-D

Måske skulle du udvælge nogle stykker (bærbar) som du poster, hvorefter vi fortæller om fordele og ulemper.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 06:34 #3
Avatar billede MichaelRoskilde Nybegynder
25. februar 2013 - 12:43 #4
Hehe, NielserikK jeg tror jeg springer over på dit ellers meget generøse tilbud :D..

Havde selv kigget på denne : http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/996636/ASUS-F501AXX183H-Hvid.html .. Hvad siger i til den? (Kan ikke finde review af den)

Tak for linkene. Jeg synes stadig det er meget uoverskueligt at kigge på elgigantens hjemmeside, for jeg aner vitterligt ikke hvad jeg skal kigge efter?

Men den Lenovo som der er linket til ser rigtig fin ud!

Kan man sige noget om nogle nøgletal ud for de forskellige emner (Processor, RAM, Harddisk osv) som jeg skal kigge efter med mine specifikke krav?

Har blandt andet ladet mig fortælle at en AMD processor bliver hurtigt varm, og nedkølingen af den larmer, og derfor skal man gå efter en Intel Core??? Nogle siger også at det kun er Intel Core der er god og ikke Intel Celeron osv???

Tusinde tak for jeres svar indtil videre...
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2013 - 15:02 #6
Du spiller jo ikke på din bærbar, den skal vel kun bruges til skole osv. så en intel core i3 eller i5 er et godt valg og en ssd hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede MichaelRoskilde Nybegynder
25. februar 2013 - 19:12 #7
Jeg holder mig til Intel Core i3 eller i5 så :).

Faldt også lige over den her http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=697911&gruppe=pcnotebook

Kunne være fedt med fordele og ulemper til de link på bærbare der er kommet op :) ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. februar 2013 - 06:24 #8
Når du ikke skal spille, så kan jeg fint anbefale både AMD og Intel CPUer.

Hvor meget varme der udvikles svinger så meget fra CPU til CPU at man heller ikke her kan skære alle over en kam for at udpege en vinder.
Man kan ikke sige at AMD er bedre end Intel (eller modsat), begge firmaer laver fine stumper, man er nød til at sammenligne de enkelte CPU (tendensen er dog at AMD er billigst og Intel hurtigst).
Pas på med at lytte til fanboys der uden argumenter vil hive dig mod kun et bestemt mærke.
(IKKE en hentydning til nogen i dette spørgsmål)

Celeron er en discount serie i Intels sortiment, den yder ikke så meget.

Lenovo IdeaPad G580
Pris 4999,- kr.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/LEG5802189K6G/lenovo-ideapad-g580-15-6-barbar-computer
Intel Core i5-3210M @ 2.50GHz Scorer 3,827 ***
RAM 4 GB
Intel HD 4000 Scorer 472  ***
HDD 1 TB (1000 GB)  ***
Vægt (kg)     2,60

ASUS F501A-XX183H
Pris 3799,- kr.  ***
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/996636/ASUS-F501AXX183H-Hvid.html
Intel Core i3-2350M @ 2.30GHz Scorer 2,643
RAM 4 GB.
Intel HD 3000 Scorer 315
Harddisk    500 GB
Vægt    2,07 kg. ***

Toshiba Satellite PRO 15
Pris 3995,- kr.
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=697911&gruppe=pcnotebook
Intel Core i5-3210M @ 2.50GHz Scorer 3,827  ***
Ram 4 GB.
Intel HD 4000 Scorer 472  ***
750GB harddisk
Vægt     2,3 kg

*** = vinder/delt vinder af de 3 sammenlignede.

Det du mangler er bla. et uvildigt sted hvor du kan sammenligne ydelse for CPU, grafikkort med mere, det har du her...
http://www.cpubenchmark.net/
Avatar billede way3000 Nybegynder
27. februar 2013 - 15:20 #9
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e530c-3366-id-7115174.aspx?q=Lenovo+thinkpad+edge

Mit absolut bedste råd.

Min kæreste har den og jeg er forundret over kvaliteten til pengene.