Avatar billede KHHP Juniormester
24. februar 2013 - 17:03 Der er 5 kommentarer

Tilgå netværk uden sikkerhedsnøgle

Hej
Var lige ude hos mine bedsteforældre i går, da de klagede over meget langsomt internet. Da jeg kom derud, var deres 30/30Mbit forbindelse meget langsom. Normalt får de 2.8MB-3.2MB pr. sekund i download og upload, men den lå på omrking 100KB pr. sekund på download og omkring 500KB på upload.
Jeg fandt så ud af at de har opsat en trådløs router, så tablets og smartphones fra børnebørnene kunne komme på internettet. Dog var der ikke sat nogen sikkerhedsnøgle/adgangskode på det trådløse netværk.
Da jeg så tjekker hvilke enheder der på netværket, så dukker der to PC'er op på netværket, som ikke hører til i huset. Derudfra kan jeg så konkludere at der er nogen der benytter deres netværk. Et hurtigt kig, i routerens interne logfil, viser at programmet utorrent.exe over de sidste par uger har benyttet netværket. Programmet findes dog ikke på deres egen PC, og har aldrig eksisteret på den.
Jeg har efterfølgende oprettet sikkerhedsnøgle/adgangskode på det trådløse netværk, samt ændret brugernavn og password til routerens administrative interface, og deaktiveret WPS. Efter disse ændringer, har der ikke været problemer med hastigheden. Dog har jeg alligevel bedt dem om ikke at have routeren tændt hele tiden, men derimod kun når det er nødvendigt.

Mit spørgsmål er så nu om man rent faktisk må benytte andres private netværk, uden tilladelse? En netværk uden adgangskode er jo ligesom en åben dør indtil ens eget hus. Betræder man en anden persons hjem uden tilladelse, så er det jo noget med at man krænker privatlivets fred. Gælder det også når der er nogen der benytter usikrede trådløse netværk?
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. februar 2013 - 17:16 #1
Det er ikke lovligt - heller ikke selv om netværket er ulåst, men det stopper ikke nødvendigvis folk i at gøre det (bevidst eller ubevidst).
Avatar billede edindk Nybegynder
24. februar 2013 - 17:19 #2
Når der ikke er sikkerheds nøgle/adgangskode på så er det frit tilgængelig for alle, jeg kan ikke se det ulovlige i det. Man har selv valgt at have trådløs internet stående uden kode på, så ved man også at alle kan bruge det. Personerne der bruger nettet, de får jo ikke adgang til ens personlige filer så jeg kan ikke se det ulovlige i det.
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. februar 2013 - 17:27 #3
Der findes en del artikler om emnet. Her er en af dem:

http://epn.dk/teknologi2/computer/article2384176.ece
Avatar billede lclemens Nybegynder
24. februar 2013 - 17:32 #4
Men 3 MB/s op/ned... nu bliver torrent-naboen da ked af det
Avatar billede KHHP Juniormester
24. februar 2013 - 17:53 #5
Ja, så må vedkommende jo bare opgradere sin egen hastighed.
Men reelt kan man jo sige at der ikke er sket nogen skade, fordi der er ikke nogen der har været ude og fortælle at der foregår noget på netværket som der ikke må foregå.
Men jf. den artikel som der blev linket til i #3, så er det ulovligt at benytte andres trådløse netværk, men det er kun strafbart hvis man bliver opdaget, eller hvis man bevidst "låner" netværket.
I dette tilfælde var der heldigvis ikke slået noget fildeling eller lignende til på mine bedsteforældres PC, men det kunne jo lige så godt have været et netværk hvor der lå følsomme data, som kunne blive kompromitteret af uopdateret software på "gæstens" PC.