Avatar billede GuanaDK Nybegynder
21. februar 2013 - 17:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af laptop til skolebrug

Hej eksperter!

Min gamle MSI laptop (2½ år) er blevet sløv og støjende, og nu har jeg fået lyst til at skifte den ud. Har egentlig også hele tiden været irriteret over, at jeg nok kom til at vælge en for stor bærbar (15,6").

Jeg søger en laptop på 13,3" eller 14". Jeg vægter at den er hurtig og har god batterilevetid. Og den skal være let og kompakt/tynd, så den nemt stryger i og ud af skoletasken. Derfor overvejer jeg selvfølgelig SSD-drev. Den må godt kunne spille spil, men det er ikke et must, da jeg har en stationær computer til dette formål. Mit budget ligger mellem 4000 og 7000 kr, men det skal være value for money, så hellere en på 4000 som opfylder mine behov, end en til 7000 som kun er lidt bedre.

Først havde jeg kig på denne computer, da den lå som mest populære på EDB-priser.dk:

https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/ideapad-u310-4375-4gb-core-i3-13.3%E2%80%B3.html

Men så fik jeg øje på denne, samme model, som umiddelbart virker bedre, til samme pris, på nær at der har hybriddrev i stedet for 32 GB SSD + 500 GB HDD. Til gengæld i5 3. gen overfor i3 2. gen, Intel GFX 4000 vs 3000, m.v.:

https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/ideapad-u310-4375-4gb-core-i5-13.3%E2%80%B3-grafitgr%C3%A5.html

Derudover har jeg også overvejet en VisionNotebook fra danske MM-Vision, hvor det lader til at man får meget mere for pengene, men jeg er lidt skeptisk, da det er dansk og ikke er en egentlig producent som har samlet et færdigt produkt. Nogen der har erfaringer med dem? Hvordan er designet? Jeg vil som sagt gerne have en lille computer, som kan køres lige ned i skoletasken. Med MM-Vision ville jeg vælge i5 og opgradere til 250 GB SSD, dvs 5600 kr:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=702500010&gruppe=visionnotebook

Hvad gør jeg? Hvilken vælger jeg? Andre bedre alternativer? Jeg vil gerne finde og bestille en hurtigst muligt, da jeg skal igang med at skrive eksamensopgave.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 04:03 #1
GFX 4000 er fordi det er inkluderet i processoren. ;-)
Der er ikke et egentligt grafikkort i den pc.

Den fra MM:
Intel Core i5-3210M @ 2.50GHz  Score 3,836  (Dit første valg)
Intel Core i7-3612QM @ 2.10GHz Score 6,882  (5995,- kr.)

120GB SSD -> 250GB Sata3 SSD (Samsung 840)      599,- kr.
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png

Mit bud bliver at du til dit seriøse brug skal købe ind for 6594,- kroner inc. windows (måske har du win ?).

Du ville ha argumenter hvis der skulle penge op af lommen, det synes jeg der er.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 04:13 #2
Hov, jeg glemte at fjerne din bekymring vedrørende MM.
Her kan du se de har ganske flot score...
http://www.trustpilot.dk/review/www.mm-vision.dk

De står ikke med et hav af utilfredse kunder, trustpilot er et godt sted at runde, hvis du er i tvivl om du skal holde dig langt fra en virksomhed.
Jeg har jævnligt henvist folk til MM.

Det ser anderledes ud hvis vi ser på feks Danmarks Radio...
http://www.trustpilot.dk/review/www.dr.dk
Så det er ikke fordi man nemt opnår 9.1 i trustpilotscore som MM.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 04:34 #3
Jeg vil også lige påpege at hvis man endelig har problemer med en MM pc, så gør de fra deres side meget for at komme i dialog med deres kunder og få løst sagen.

Alle større firmaer vil ha en lille procentdel af utilfredse kunder (nogen har en stor), men langt fra alle firmaer er opsøgende og opfordre til at kontakte dem for udskiftning af HW mv.
Avatar billede GuanaDK Nybegynder
22. februar 2013 - 12:34 #4
Tak for de gode svar!

Jeg står nu imellem Asus Zenbook og MM-Vision:

http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-ZENBOOK-Prime-UX31A-R4004H-2370075.html

Hvis jeg tager MM-Vision, så ville jeg tage den med i7 og med 250 GB SSD, som du foreslår. Windows har jeg selv.

Jeg er dog stadig meget i tvivl omkring deres design. Zenbook'en er uden tvivl lille, let og lige til at putte i tasken, og den scorer over 88.17% på NotebookCheck. Men vil jeg blive lige så tilfreds med VisionBook'en?

Jeg står altså mellem et internationalt anerkendt mærke til en smule overpris (9.000 kr) og et dansk firma med et custom case, som dog giver meget mere hardware for pengene og let tilgængelig service i Roskilde inkl. to års garanti (6.600 kr). Jeg er bare så frygtelig bange for at blive skuffet over MM-Vision's design, når nu jeg gerne vil have en lille pc efter at være blevet træt af en stor, klodset MSI...
Avatar billede GuanaDK Nybegynder
22. februar 2013 - 12:47 #5
Her er link til NotebookCheck forresten: http://www.notebookcheck.net/Asus-UX31A-R4003V.77976.0.html

Og så har den også full HD skærm.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 18:38 #6
MM har jo en lidt større skærm og er alt i alt ca. 2 cm. mere på hver led.
Det synes jeg ikke betyder alverden, der hvor jeg synes forskellen slår igennem er på vægtforskellen. (1.3 mod 2.1 kg.)

Du har ret i Asus taber på ydelsen, både SSD og CPU.
Intel Core i7-3517U @ 1.90GHz Score 3,778
Intel Core i7-3612QM @ 2.10GHz Score 6,888

Her står du så absolut over for et valg mellem størrelse og vægt kontra ydelse, samt Asus koster +50% (lidt over 50% ekstra).
Jeg kan belyse forskellene, men kun du kan tage valget. :-)
Avatar billede GuanaDK Nybegynder
22. februar 2013 - 20:17 #7
Du skal have tusinde tak for hjælpen. Jeg tænker lidt videre over det og så må jeg træffe valget.
Hvis du indsender et "svar", så giver jeg dig pointene. :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. februar 2013 - 06:05 #8
Jeg forstå dit dilemma, Asusen har et ret lækkert design og er nem at ha med rundt.