Avatar billede tvacn Nybegynder
20. februar 2013 - 16:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Maginon Diasscanner

Aldi har i denne uge (uge 8/2013) tilbud på en Maginon diasscanner til en pris af kr. 699.-. Jeg har en masse papirbilleder, som jeg ikke orker at scanne ind på en traditionel scanner, så denne løsning ser fornuftig ud.
MEN er kvaliteten i orden? Hvis nogen har erfaring med denne scanner hører jeg gerne om det.
På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2013 - 16:27 #1
Glem det, hvis du gerne vil have bare nogenlunde resultater. Her er en, som har erfaringer med den:

http://www.eksperten.dk/spm/976795
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2013 - 16:46 #2
Selv om det ikke er helt samme model, så har den med næsten 100% garanti samme eller lignende indmad.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 04:12 #3
jeg har denne: http://www.wupti.com/Produkter/Foto/Fototilbehoer/Foto/Fototilbehoer/64250/Reflecta-X5-Diasscanner.html

det er super godt, og så slipper du for drivere og langsom scanning.
den gemmer billederne direkte på sd kort, så kan du sidde i sofaen og hyggescanne.

du skal bare huske at bruge et mindre sdhc kort, f.ex 8gb.
den vil ikke med store, 32/64.

det er lidt flere penge, men det er kanon at slippe for ultralangsom "realtime" scan, ind i computer via usb, hvor softwaren til det altid er noget lort.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 04:13 #4
glemte at nævne, den har en skærm, så du kan se billederne mens du scanner.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 04:16 #5
i det hele taget så lad være med at købe IT udstyr i supermarkeder. det er kun billigt kineserskrammel altsammen.    det er ofte et spørgsmål om 200 kr mere for noget ordentligt, når vi snakker dingenoter.

f.ex kan jeg ikke bruge min forrige bilkascanner til noget, for der er ingen win7 driver.

derfor et det kanon med disse som gemmer direkte på eget lager, som kan flyttes.

f.ex mit kamera, det understøtter eyefi sdkort, dvs et sdkort med indbygget wifi.  så kan jeg kopiere billeder til pc uden at tage kortet ud, eller bruge kabler..
Avatar billede tvacn Nybegynder
24. februar 2013 - 12:49 #6
Hej
Tak for jeres indlæg. Det er meget nyttigt.
Jeg er enig med jer i, at (Kina) udstyr fra Aldi nok ikke er det optimale, hvis man vil have lidt kvalitet for pengene.
Omvendt sælges langt det meste udstyr til private vel i dag enten gennem supermarkeder (Elgiganten, Bilka)eller gennem ret anonyme webshops, der ikke har forstand på tingene. Og langt det meste bliver vel produceret i Kina, - også Canon scannere ;-)
Men tilbage til det væsentrligt. Det, jeg har brug for, er en scanner til papirbilleder. Typisk 9 x 13 eller 10 x 15, men også andre formater.
Det er min erfaring, at traditionelle flatbed scannere bruger rigtig meget tid på at scanne et enkelt billede, som bagefter skal efterbehandles. Derfor lyder Maginon apparatet som en god løsning, når man skal scanne 1000 papirbilleder.
Hvad vil I råde mig til? Kender I andre apparater til scanning af papirbilleder på en nem måde med et godt resultat.
Har tidligere købt en Agfa / Toshiba mini scanner, men ikke giver godt resultat.
Avatar billede tvacn Nybegynder
24. februar 2013 - 16:04 #7
Endnu en kommentar. Scanneren ligner til forveksling en ION PICS 2 SD-FILMSCANNER, som sælges af flere special butikker.
Og mht. mine forventninger, - jeg skal blot scanne gamle familiebilleder i papir ind, - men i ret store mængder, så jeg har brug for noget, der er hurtigt, nemt og i en rimelig kvalitet.
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2013 - 16:22 #8
Ligegyldigt hvad, de måtte skrive om den Aldi-scanner, så vil du aldrig få noget godt resultat med den.

Scantid afhænger i høj grad af, hvilken opløsning du vælger, og det afhænger så igen af, hvad billederne skal bruges til. Scantid forlænges også, jo flere filtre du føjer til scanningen, såsom fjernelse af støj og sharpening.

Hvilken form for efterbehandling taler du om?

Med alle flatbed scannere følger et program, hvor du kan indstille farver, belysning, beskæring, PPI, osv., og når først du har fundet de rette indstillinger, kan du som regel bare køre løs med alle billederne med de samme indstillinger.

Jeg har scannet rigtigt mange papirbilleder og endnu flere negativer og diapositiver, og min gode gamle Canon 9950F flatbed klarer det stadig fint uden problemer.
Avatar billede tvacn Nybegynder
24. februar 2013 - 16:26 #9
OK. Tak for info. Læg det som svar, så jeg kan give dig points.
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2013 - 16:41 #10
#7.

Den Aldi/ION PICS 2 SD-FILMSCANNER er ikke en rigtig scanner. Rent teknisk er det et digitalt kamera med et billigt objektiv og en billig CMOS-sensor som i et digitalt kamera. Det hele er puttet i en kasse med lidt software og en skærm.

Forskellige butikskæder køber det samme apparat hos en eller anden producent i Østen og putter så forskellige navne på dem.
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2013 - 16:43 #11
Hvis du beslutter dig for Aldis apparat, ville jeg i dit sted sørge for at få fuld returret. Held og lykke :-)
Avatar billede tvacn Nybegynder
22. marts 2013 - 22:11 #12
OK. Jeg tror, jeg har forstået budskabet. Ingen ALDI foto scanner. Den er droppet.
Men hvad så? Jeg har haft flere flat bed scannere, men synes, det er meget besværligt at lægge billeder ind, rette til, klippe ud, navngive m.v. Og lægger man kun ét billede ind, tester og scanner den alligevel en hel A4 side, så det tager et par minutter pr. billede. Det har jeg ikke tålmodighed til.
Har fundet denne:
reflecta Imagebox LCD9
Er der nogen af jer, der har kendskab eller erfaring med den?
Den er noget dyrere, - men er den lige så god som en flat bed scanner?
Eller er der noget med, at Epson har en foto scanner med automatisk dokument fødning?
RSVP
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2013 - 14:35 #13
Jeg kender ikke den Reflecta Imagebox LCD9, men jeg vil stadig anbefale en flatbed scanner.

Flere af dem kommer med software, som kan "se", at du har lagt f.eks. fire billeder i den og derefter scanne dem enkeltvis, så du får fire billeder ud af det. Der er lidt om modeller, som kan den slags i linket herunder:

http://www.ehow.com/info_8617329_scanners-separate-multiple-photos-once.html

Hvis ikke scanneren har den slags software, kan Photoshop Essentials også hjælpe dig. Se linket herunder:

http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/crop-straighten/

Og hr er en Googlesøgning med mange links om emnet.

http://www.google.dk/#hl=da&safe=off&sclient=psy-ab&q=flatbed+scanner+scan+multiple+photos&oq=flatbed+scanner+photos+multiple&gs_l=hp.1.0.0i8i30l3.18016.20953.5.28703.8.8.0.0.0.0.125.673.6j2.8.0...0.0...1c.1.7.psy-ab.GF0PmWveAtg&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.Yms&fp=46fede32f9714bfa&biw=1272&bih=815
Avatar billede DarkGreen Praktikant
08. juli 2016 - 17:47 #14
Sidwave:
Kan Reflekta-x5 også scanne billeder ?