Avatar billede aGrower Praktikant
17. februar 2013 - 20:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Fejl scanning af windows

Hvis man lukker computeren ned forkert nogle gange, så kommer den frem med en automatisk harddiskscanning, som scanner harddisken for fejl, det er i hvert fald sådan jeg husker det. Kan man ikke få den til at lave den scanning igen, uden at computeren skal lukkes forkert ned?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 20:21 #1
Gå i kommandoprompt og skriv chkdsk c: /x /r
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 20:24 #2
Mener dog det er efter dårlige sektorer.. Smid installation cd i og åbn kør og skrivsfc scannow og klik ok / tryk enter

Så burde winodws tjekke sine filer for fejl
Avatar billede aGrower Praktikant
17. februar 2013 - 20:52 #3
Jeg tror helt sikkert det var den scanning jeg tænkte på. har desværre ikke installation cd'en, windows var installeret på computeren da jeg købte den fra ny, men så er der vel et alternativ?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 20:59 #4
#3 antager der er en recovert partition, hvis så kan du brænde den ud på dvd skive. Personligt bruger jeg dog en ren installation og fjerner recover metoden, er det xp pro eller?
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 20:59 #5
Kan gøres uden cd

Gå start, gå i KØR og skriv CMD - tyk ok
skriv sfc /scannow (husk mellemrum mellem c og / ) - efter prompen.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 21:29 #6
#5 Hvordan får man den så til og gøre det uden cd? :-) Gjorde det du skriver og jeg får besked på at indsætte en cd...
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 21:45 #7
Hmm, så er det desværre en "standard" HP installation, som er kørt ind efter et image. Ellers kan/kunne det sagtens lade sig gøre uden cd`en.

Ellers gå i CMD igen
Skriv: chkdsk c:/r

Men du kan, såfremt din maskine ellers kan starte op op komme i Window, H-klik på din harddisk (som regel C-drev i denne computer) og vælge Egenskaber, vælg Funktioner mener jeg den hedder i XP og vælg Undersøg nu.
Sæt flueben i ret fejl.
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 21:48 #8
glemte at den vil sige, at chkdsk diskenhed:/r IKKE kan køres fordi disken er ibrug - sig J (ja) til at den køres ved genstart
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 21:53 #9
#4 Det er det samme som i cmd som ejg har foreslået ;-)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 21:54 #10
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 21:59 #11
#9 Yes, men det kan sagtens lade sig gøre uden CD, blot der er adgang til i386 mappen og det er der desværre ikke i dette HP tilfælde.
Nogen image giver adgang til mappen, selvom denf.eks er på et skjult harddisk drev (recovery)

Kan kun finde denne lige i skønningen:
http://forum.kitz.co.uk/index.php?topic=3103.0
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2013 - 22:13 #12
#11 Den kræver os en Windows XP CD :-)
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2013 - 22:19 #13
Nej, KUN hvis I386 slet ikke er tilstede eller skadet og den er ihvertfald intakt på en kørende PC.

Det står der bland andet også deri:
If it's there and faulty, start at step 1
If it's there and the correct one, then go straight to step 2.

Step 2 er det der IKKE er aktiv, så der kan køres UDEN CD på din maskine:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\Setup

You will now see various entries here on the right hand side.
The one we want is called: "SourcePath"

It probably has an entry pointing to your CD-ROM drive, and that is why it's asking for the XP CD.
All we need to do is change it to: C:\
17. februar 2013 - 22:55 #14
Generelt:
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, Win8, WIN8, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede aGrower Praktikant
19. februar 2013 - 20:50 #15
Styresystemet er Vista, dog har jeg fået nok information til at kunne finde ud af det, tak for hjælpen.
Avatar billede aGrower Praktikant
19. februar 2013 - 21:10 #16
Dog kunne jeg godt tænke mig et resultat af den skanning (chkdsk c: /x /r) Computeren fandt nemlig flere filer som var beskadiget. Har ikke selv særlig styr på det, så det var meningen en der har hjulpet mig med at lave flere computere skulle have resultaterne.

Så er der nogle der ved hvordan man finder frem til resultatet af den?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2013 - 21:43 #17
#13 Blot et nok dumt spørgsmål.. Men er det ikke muligt at den følgende mappe/sti på C: kan blive inficeret/beskadiget? Og hvad hvis den er? Vil Windows så opdage det eller?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. februar 2013 - 21:47 #18
#16 Hvis den er kørt under opstart af windows så er den i "Event log" det kan du finde hvis du går til: kontrolpanel -> Administration -> Logbog/computer administration og så under log bogen et sted.. (Jeg kører selv XP så jeg kan ikke gøre andet end vejlede dertil).. Håber du finder den ;-)
Avatar billede aGrower Praktikant
19. februar 2013 - 22:10 #19
Jeg prøver at lede, det er som sagt ikke min computer, så finder nok ikke ud af det før en gang i morgen. Men mange tak for hjælpen, fedt nogle der har lidt mere styr på det gider hjælpe andre :)