Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
13. februar 2013 - 19:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning til lenovo

Har lige fået en ny lenovo bærbar hvor strømforsyningen er på 130 watt. Kan jeg også bruge min gamle strømforsyning på 90 watt til den nye maskine. Den nye strømforsyning er nemlig noget tungere at slæbe med rundt.
Avatar billede Thomas Knudsen Nybegynder
13. februar 2013 - 19:21 #1
Jeg vil mene at du har en W serie? Den som har et kraftigt grafik kort og når den står i Docking station, så kræver den 130w.
Normalt tror jeg ikke det er noget problem at bruge de normale 90w.
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
13. februar 2013 - 19:26 #2
Det er en T530
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2013 - 19:32 #3
Hej.

  Så skal du i bedste fald regne med at din PSU bliver rigtig varm ved drift (måske endda stiller træskoene efter lidt tid) - ellers vil laptoppen selv komme med en advarsel om at din PSU er utilstrækkelig.

De bedste hilsner
Avatar billede Thomas Knudsen Nybegynder
13. februar 2013 - 19:32 #4
Det ændrer ikke noget. Jeg bruger sjældent min 130 watts og har aldrig haft problemer.

Kan du ikke bare prøve det hvis du har adgang til den gamle PSU???
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
13. februar 2013 - 19:44 #5
Vil det sige at det evt kun er strømforsyningen der står af.. Der skulle altså ikke ske noget computeren?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 20:46 #6
Man kan vel ikke garantere at der ikke sker noget.
Har jo hørt om flere hvor strømforsyningen gik i stykker i en stationær, og hvor bundkortet strøg med i faldet, da forsyningen brændte af.
Man kan ikke kontrollere de spændinger der løber gennem sådanne komponenter når de er ved at brænde af. De kan sagtens i millisekunder før de lukker ned, levere en spænding som futter noget andet af. Derfor er det en god ide at brige det udstyr som computeren er født med (selvom den er lidt klodset)
Den nye pc yder vel også noget mere end den gamle gjorde?
Derfor større strømforsyning.
Avatar billede brasen-olsen Nybegynder
13. februar 2013 - 21:25 #7
Hej 220661.

Smider du et svar. Jeg må nok hellere slæbe rundt med den store strømforsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 21:34 #8
svar
Avatar billede JonL Nybegynder
14. februar 2013 - 00:39 #9
Du kan uden problemer benytte din 90W PSU.

Den bliver ikke overbelastet og brænder ikke af. Der vil heller ikke ske noget med din Thinkpad.
Dette er "by design" og gælder alle ThinkPads.

I værste tilfælde vil kraftige ThinkPads nægte at bruge de helt små PSU'er (f.eks. W530 med en 60W PSU)

ThinkPads og deres PSU'er snakker sammen.
Når din laptop opdager at det er en 90W PSU som er tilsluttet, drosler den simpelthen ned hvis det er nødvendigt.
Bl.a. opladning af batteri vil tage længere tid og du vil ikke få samme CPU og GPU ydelse som hvis det er 130W PSU'en.

Hvis PSU'en bliver for varm, vil den selv koble fra inden at der sker skade (men den kan stadig blive meget, meget varm inden den kobler fra).
Jeg har selv efterprøvet dette ved en fejl, hvor PSU'en var faldet ned mellem hynderne i en sofa (Do NOT try this at home!).

Hvis du åbner Lenovo's Power Manager og skifter til "Battery" fanebladet, vil du kunne se hvilken PSU som er tilsluttet.

Jeg har selv en 90W til at have i tasken - den er mindre og lættere.
De store mursten efterlader jeg i docken på hhv. kontoret og hjemme.

Tip 1:
Hvis du vil have endnu mindre at slæbe på, findes der også en "slim" PSU på 90W som også kan håndtere 12V DC fra f.eks. en bil.

Tip 2:
Hvis du altid benytter din ThinkPad med PSU tilsluttet, kan du forlænge levetiden på dit batteri markant ved ikke at holde det ladet op til 100% hele tiden.
Dette kan du styre i Lenovo's Power Manager i Advanced mode.

Selv stopper jeg opladning ved 94% og starter ikke genopladning før batteriet kommer under 90%
Avatar billede JonL Nybegynder
14. februar 2013 - 00:50 #10
Jeg skal måske lige en ekstra gang fremhæve at sikkerhed og kompabilitet i PSU'er og ThinkPads er specifikt for - ja - ThinkPads.

Det gælder, så vidt at jeg er orienteret, IKKE generelt for andre Lenovo produkter og heller ikke andre mærker.

Jeg vil ikke anbefale at man generelt bruger andre strømforsyninger som ikke er specifikt designet til den pågældende laptop.