Avatar billede dallan2007 Nybegynder
10. februar 2013 - 10:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bærbar brændt samme?

I alt min genialitet præsterede jeg at spilde vand på min bærbar den anden aften. Jeg fik det naturligvis hurtigt tørret op, men der lå alligevel en pøl under den bærbar, og nu er skidtet vist brændt sammen.

Jeg kan pt få følgende reaktion:

1) Jeg tænder den bærbare.
2) Der kommer lys i de normale dioder.
3) Efter en 10-15 sekunder går blæseren igang...
4) ...og blæseren går arbejder med det samme på højtryk.
5) Intet på skærmen.
6) Blæseren arbejder stadig på højtryk, og således bliver den ved - uden skærm - indtil jeg slukker via powerknappen.

Jeg har også prøvet at tilslutte en ekstern skærm, men der dukker intet billede op. Har også prøvet at lade den stå på en radiator natten over men ak.... så ja den kan godt starte og præsentere en smule liv, men ej noget brugbart.

Brændt samme?

[Og nej jeg kan ikke få den repareret af nogen; alt for mange personlige data direkte tilgængelige.]
Avatar billede whatslife Nybegynder
10. februar 2013 - 11:00 #1
lidt bagklogskab her, du skulle ikke have tændt den, afmonter alt. hvad du kan batteri osv. stil den til tørring i "lang" tid evt. med noget der kan suge vand silikat(de her små poser der kommer med al elektronik) eller salt som et alternativ salt må dog ikke komme i berøring med print osv.

jeg tvivler på det virker da den allerede har været tændt med vand i og er derfor sansynligvis kortsluttet

du kan jo tage Harddisken ud og få den set på uden og tilslutte den til en anden pc. det er forholdsvist lige til
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 12:20 #2
Ja stop ulykken (fjerne strøm) er det første man skal gøre i sådan en sag.
Det er lige meget om man gør det på den hårde måde. Det vigtigste er at strømmen forsvinder så hurtig som muligt.

Vand er ikke det farligste man kan putte i, men tålmodighed er som watslife skriver vigtig her. Vil tro den skal stå i mindst en uge under maksimale tørreforhold før man sætter strøm til igen. Den mindste fugtighed kan være fatal for hvad det ødelægger i pc.
Det samme gælder hvis du tager disken ud. Tjek lige om der er det mindste fugtighed på den.
Er der, lad den tørre helt før du sætter strøm til den.
Vi må håbe at den, som et plaster på såret, ikke har taget skade og data er intakte.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2013 - 13:06 #3
For at få dine data ud kan du koble den til en anden pc over usb eller direkte i en stationær på bundkortet som en slave disk ved siden af systemdisken.
Jeg havde nok selv  dag købt en harddisk dock til ca 300 kr.
Det har jeg ikke i sin tid købt.
Jeg valgte denne løsning som kan fås til halv pris af docken, men er lidt mere bøvlet end med docken.
Sata/ide adapter:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CJyA7r7Tq7UCFceXcAodIxYARg
Harddiek dock: http://www.av-cables.dk/usb-hdd-docking-station/
Der findes forskellige slags, så tjek lige de passer i diskens tilslutning.
Vil tro din disk er en 2,5" sata.
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. februar 2013 - 16:44 #4
Som 220661 skriver.
Og så ville jeg nok vælge at få maskinen helt skilt ad.
Der ligger sikkert en masse forurening lige nu og kortslutter maskinen.

Så du an sende den uden HDD til reparation hos en der ved hvad der skal gøres, de har som regel en harddisk/USB nøgle liggende hvor de lægger et grund image på, tørrer og rengør maskinen.

Når det er på sin plads prøver de den.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
13. februar 2013 - 18:01 #5
I må gerne alle smide et svar, så lukker jeg om et par dage og smider point til dem som har svaret (ville være 87,3% lettere hvis jeg bare kunne uddele point på kommentarer...)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 18:07 #6
så lægger jeg et svar.
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. februar 2013 - 19:29 #7
Jeg hopper over