Avatar billede spoi Nybegynder
07. februar 2013 - 10:08 Der er 4 kommentarer

celle information farve

Hej jeg har et ark på 200x20 celler.
Jeg vil gerne have en simpel celle information

vil feks gerne vide tekstfarven i celle D23

har prøvet med celle(farve;d23)
men det virker ikke. resultatet er 0 uanset om farven er rød eller sort. Har jeg misforstået noget og er der nogen der kan hjælpe mig videre.

LN
Avatar billede natkatten Mester
07. februar 2013 - 10:19 #1
Celle-funktionen kan ikke benyttes. Excel's hjælpefunktion siger følgende: "giver værdien 1, hvis cellen er formateret i farver for negative værdier, og ellers 0 (nul)."

Dvs. der skal laves en VBA-kode.
Avatar billede natkatten Mester
07. februar 2013 - 10:26 #2
En hurtig googling finder f.eks. denne med forklaring på hvordan Excel arbejder med farvekoder. Desuden er der mange forskellige VBA-eksempler:

http://www.cpearson.com/excel/colors.aspx
Avatar billede natkatten Mester
07. februar 2013 - 17:15 #3
Denne User Defined Function (VBA) viser farvekoden for en celle =farvekode(A1)

Filen er her: http://gupl.dk/691502/
Avatar billede supertekst Ekspert
07. februar 2013 - 18:06 #4
Eksempel:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    farvekode = Target.Font.ColorIndex
    farvenr = Target.Font.Color
End Sub