Avatar billede freja98jan Nybegynder
05. februar 2013 - 16:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af C5 4.0SP1 til 2012 SQL

Har 4.0SP1 SQL på server.
4.0SP1 er ikke i regdatabase på server (og gider ikke), så 2012 vil ikke køre opdatering.

Kan man installere C5 2012 (basis installation) og derefter pege på 4.0SP1 databasen ?
Og så køre opdaterings XALen 4.1 (eller måske starter C5 det hele af sig selv og vil opdatere ?).

Nogen der har erfaring ?
Avatar billede freja98jan Nybegynder
06. februar 2013 - 09:43 #1
Kort og godt.

Hvordan opdaterer man en 4.0SP1 SQL til en 2012 SQL manuelt ?
Avatar billede mariaf Juniormester
09. februar 2013 - 11:09 #2
Den nemme løsning er at smide en 4.0 på maskinen - det tager vel 3 minutter. Ellers ligger der nogle XAL-kørsler, der kan klare jobbet, men det andet er både hurtigere og nemmere.
Avatar billede freja98jan Nybegynder
11. februar 2013 - 08:10 #3
Mange tak.
Jeg valgte nu at følge den manual der ligger i dokumentmappen om hvordan man overfører en 4.0sp1 på en allerede eksisterende 2010+.

Jeg står dog med nogle besynderlige problemer.
Enums blev oversat helt fint af updenums.xal.
Men nogle få tabeller lavede uregelmæssigheder og der blev dannet ekstra felter i dem,som ikke var i sql. 9 tabeller.
Sql fix-programmet ser ikke ud til at kunne fjerne felterne fra c5direct.c5s.

Native løsningen med at udlæse og manuelt rette i .dbd filen og så indlæse med overskriv ser ikke ud til at virke. Sql-værktøjet i c5 kan fint tilpasse sql efter c5, men åbentbart ikke den anden vej.

nyt problem.
Hvordan får jeg fjernet felter i c5 (c5direct.c5s), som ikke findes i sql (og som ikke skal være der) ?
Avatar billede mariaf Juniormester
11. februar 2013 - 17:45 #4
Øhh, hvis de er kommet med opdateringen, så skal de være der. Der kommer jo jævnligt nye felter i standard C5, og de skal puttes ind efter de gamle standardfelter men før de brugeroprettede - og det er her, det typisk går galt, når man opdaterer manuelt.

Du må på den igen.
Avatar billede freja98jan Nybegynder
12. februar 2013 - 08:12 #5
Det var felter besynderlige navne.
Så vidt jeg ved så er der ikke nye standard felter med navne som "Dshssc" og "Headssc" til tabellerne CustTable og InvenTable. ;=)
Mergeningen gik godt og konverteringen ligeså.
Men de besynderlige felter var mig en gåde. Og det var dem jeg ville af med.
Tror ikke der skal puttes noget ind. Merging-kørslen plejer at fungerer. Tror at det er sql-tabelfelter fra "C5-usynlige" tabeller i sql, der blandede sig. men ved det helt ærligt ikke.
Jeg kunne ikke lige gennemskue det.
Målet er fortsat at få lavet en ordentlig c5direct.c5s, så vi kan gå igang med en 20G+ data konverteringen.
Så jeg går på den igen idag.
Avatar billede freja98jan Nybegynder
15. februar 2013 - 08:28 #6
lukket.