Avatar billede ancillus Nybegynder
27. januar 2013 - 02:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af trådløs netværk. NAT-problemer

Hej,

Jeg har fået denne fejlmeddelelse fra windows fejlfindingsværktøj:

Mere end én enhed udfører NAT (Network Address Translation)

Vi oplever ofte også problemer med vores netværk, der gør, at vi er nødt til at genstarte vores router. Da jeg ikke ved så meget om opsætning af denne slags, vil jeg høre, om nogen kan hjælpe med det.

Vi har Fullrate som internetudbyder med en bredbåndsrouter Zyxel 2602R-D1A. Vi kører to computere over routeren Trendnet Wireless N Gigabit router TEW-693.

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så skal routeren køre i en brotilstand, men jeg kan ikke finde noget på routerens opsætningsside, hvor man kan sætte den til det.

Så hvordan opsætter vi det bedst for at undgå denne NAT-konflikt?

På forhånd mange tak!
Avatar billede CCodam Nybegynder
27. januar 2013 - 16:15 #1
Tilslut din computer direkte til Zyxel routeren, og noter hvilken IP-adresse og subnetmaske du får fra den.
Det er formegentligt en 10.0.0.x adresse, og en subnetmaske på 255.255.255.0 eller 255.0.0.0

Tilslut din computer direkte til din Trendnet router, slå DHCP fra, og giv den en intern IP-adresse, som stemmer overens med den du noterede før, pånær det sidste tal. fx 10.0.0.100 og den samme subnetmaske.

Tilslut derefter Zyxel routeren til én af Trendnet Routerens 4 LAN stik. (IKKE WAN stikket)

Derved undgår du at lave NAT på din Trendnet router, og skifter over til at få DHCP adresse fra din Zyxel Router

Spørg endelig ind, hvis du er i tvivl. Det er svært at vide hvilket niveau du ligger på teknisk, og hvor meget jeg skal gå i dybden.
Avatar billede ancillus Nybegynder
27. januar 2013 - 19:21 #2
Tak for svaret:

Har lige et par opfølgende spørgsmål:

Når jeg slår DHCP fra, er det så inde under LAN-setting på routerens side. Der er en kategori derinde, der hedder DHCP server settings, hvor man kan slå DHCP server fra. Men der er også nogle valgmuligheder inde under WAN-settings mht. DHCP.

Og hvor ændrer jeg IP-adressen? Er det under LAN Interface settings, eller DHCP server settings?

Vi kører desuden to computere fra Trendnet routeren. Er det nødvendigt at give dem hver sin IP-adresse, eller er det bare routeren, man giver en ny IP? (f. eks. 10.0.0.100, som du skrev før.

Mit niveua er ikke så højt på dette område, så en lettere udpenslet forklaring er nok bedst : )
Avatar billede CCodam Nybegynder
27. januar 2013 - 19:38 #3
Ja det er under LAN-Settings. Det er ligegyldig hvad det står til under WAN-Settings, da vi ikke længere skal bruge WAN porten på routeren.

Det er under LAN Interface Settings

Det er ikke nødvendigt at give dine computere IP-adresser da de gerne skulle modtage en IP-adresse fra Zyxel Routeren.
Grunden til at du skal give din Trendnet router en fast adresse, er at jeg ikke tror man kan sætte den op til at modtage en IP-adresse på dens LAN side, og så er det samtidigt dejligt at det er en statisk IP-adresse man selv har defineret, så man kan komme ind på den, skulle man ha brug for at ændre Wireless settings mv.
Avatar billede ancillus Nybegynder
27. januar 2013 - 21:00 #4
Okay. Mht. til den IP-adresse, jeg får, når jeg sætter computeren direkte til Zyxel Routeren, så er det ikke en 10.0.0.x, men ligner mere en i stil med 90.185.xx.xx.

Gør det nogen forskel? Kigger jeg eventuelt det forkerte sted?
Avatar billede CCodam Nybegynder
27. januar 2013 - 21:30 #5
Det er en offentlig IP adresse, og ikke en Lokal IP adresse.
Hvis det er tilfældet, så er der ingen NAT på din Zyxel router.

Så er dobbelt NAT altså ikke dit problem.

Sæt alt tilbage som det var, før du gik igang.

Jeg skal ikke kunne svare på, hvorfor du i så fald får udfald på dit net :/
Avatar billede ancillus Nybegynder
27. januar 2013 - 22:02 #6
Okay. Det er sært at fejlfindingsværktøjet så brokker sig over NAT-problemet.

Er der nogen, der har forslag til, hvorfor det sker, eller andre årsager til at vi får udfald?

CCodam: hvis ikke andre har et godt bud, så skal jeg nok give dig point for svar :)
Avatar billede ancillus Nybegynder
30. januar 2013 - 21:02 #7
Der sker vist ikke mere i den her tråd. Måske opretter jeg en ny tråd senere, der ikke er blevet skubbet for mange dage bagud, for at komme problemet til livs.

I mellemtiden kan du poste et svar og få nogle point, CCodam. Tak, for at du tog dig tid til at hjælpe : )
Avatar billede CCodam Nybegynder
31. januar 2013 - 08:09 #8
Dit problem blev ikke løst, så post selv et svar og tag dine point tilbage :)
Avatar billede ancillus Nybegynder
31. januar 2013 - 16:37 #9
Fair : )