Avatar billede kenz_aps Nybegynder
25. januar 2013 - 14:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

benytte TV som computerskærm

Jeg har overvejet at samle en pc mhp at benytte min tv-skærm som monitor.

Hertil har jeg følgende spørgsmål:

Hvilken type HDMI er den smarteste? Når min nuværende kobles bærbare kobles til tv'et, synes billedet at være noget "hakkende", som om at den ikke viser særligt mange billeder i sekundet. Hvordan løser man det problem, så bevægelser ude på desktop, såvel som i spil bliver lige så flydende, som når man bruger en almindelig pc-monitor med dvi?

Jeg har et nyere Samsung fjernsyn full HD LCD, der er 56" og har modelkoden: "le45c655l1wxxe" . Jeg kan ikke finde papirene til den, så det er alt jeg har. Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor mange hertz den er på? Det er ret vigtigt ift hvilket grafikkort, jeg skal investere i.

Hvordan vil i mene, at gaming i 1920x1080p vil være på et 56" fjernsyn og hvis vi ser bort fra hertztallet, hvor kraftigt et grafikkort skal jeg så vælge, hvis jeg ønsker ex avg fps på 80-90 i Battlefield 3 på high/ultra?

Det var lidt af en smørre. Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg er ret lost.

Venligst
Rasmus
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
25. januar 2013 - 14:19 #1
Til første spørgsmål menes selvfølgelig, om der findes forskellige hastigheder af billedeoverførsel ved HDMI og hvilken type jeg da ska bruge :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2013 - 15:41 #2
Passer opløsningen på skærmen med den grafik kortet kører?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 05:08 #3
Husk at et tv normalt ikke kan sammenlignes med en god PC skærm.

Der er en årsag til folk giver 7500,- kr. for en god PC skærm i 30" og ikke bare køber et 32" tv til 1800,- kr.

le45c655l1wxxe
Er du sikker på det er rigtigt ?

Samsung kendte det ikke på deres site og hvad der undre mig er du taler om et 56" tv og de to første tal efter "le" plejer at angive størrelse i tommer.
c655 plejer at angive modellen (sidste 5 tal plejer at angive et nordisk produkt).

Skal du google info/review, så gå efter C650 og ikke C655.

Ifølge ham her, så har 650 (655 for nordisk) serien 120 hz.
http://www.macworld.com/article/1156699/samsung_c650_series_lcd_tv.html

Flere review.
http://www.google.dk/#hl=da&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=samsung+c+650+review+-Toshiba&oq=samsung+c+650+review+-Toshiba&gs_l=hp.12...104896.104896.0.107384.1.1.0.0.0.0.318.318.3-1.1.0...0.0...1c.2.J5ZzylyumFQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,d.Yms&fp=6cacca0080283590&biw=1024&bih=657
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
26. januar 2013 - 16:45 #4
Hej NielsErikK.

Tak for et fyldestgørende svar.

Nej, det har du en god pointe i. Det var også netop derfor at jeg ville henvende mig her, sådan at jeg ville blive klogere på, om tv'et overhovedet er i stand til at fungere som alternativ for en regulær pc-monitor.

Ja, det er korrekt. Jeg har som sagt ikke længere papirene på den, men jeg er da ret sikker på, at den blev solgt som et 56", da jeg købte det for ca 1 år og 3 måneder siden i Fona med salgstalen om, at det var en af de bedste tv på markedet. På siden kan jeg spore mig frem til, at det var den modelkode, som jeg lige skrev og så ydermere det her:

Z6UP3SPB300127L

Jeg har selv prøvet på Samsungs hjemmeside, men fandt heller intet. Kunne det tænkes, at det er en udgået vare? Der kommer jo nye modeller hele tiden.

Hvis C55 har en frekvens på 120 hz, er det jo glimrende. Har tidligere haft en 120 tn panel som pc-skærm, men havde nu overvejet at bruge fjernsynet, hvis ellers frekvensen ikke var 60 eller 75. Har du nogen idé om, hvilken type HDMI jeg skal investere i, hvis jeg skal få et lige så klart og glidende billede på mit tv, som var det pc'en?

TIl sidst: Nu kommer maxwell serien snart med en ny serie af grafikkort og har derfor tænkt mig at vente med at investere i sådan et. Da jeg endnu ikke ved hvilken chip den bliver baseret på, vil et sådan spørgsmål til dig jo være rent gætteri. Men kunne du stadig have en nogenlunde formodning om, hvilken ende jeg skal kigge på grafikkort i? Er det i den rigtig tunge ende, når nu billedet skal fordeles over flere pixels? Jeg er i øvrigt villig til at gå en smule på kompromis med billedet, hvis jeg er i stand til at få en højere framerate. (Det skal i øvrigt, at jeg er ret glad for FPS-spil)
Avatar billede kenz_aps Nybegynder
26. januar 2013 - 16:48 #5
Hej 220661.

Jeg har som sagt endnu ikke investeret i et grafikkort endnu med god grund, men har en ret god formodning om, at fjernsynet kører 1920x1080, når nu det er et "Full HD"-fjernsyn.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. januar 2013 - 17:29 #6
Det nye tal bringer mig ikke videre.
Jeg tror som sagt du har et tv i c650/655 serien, hvilket er en ok serie.

Hvis du skal købe nyt kabel, så køb et 1.4 - Ikke at det er nødvendigt, men så har du et kabel som kan klare 3D hvis du senere skulle få brug for det og prisforskellen er ikke så stor.

Jeg tror ikke dit kabel er årsagen til du ved DVI føler spil flydende, men ved HDMI føler det lagger.
Det tror jeg skyldes skærmen/dit tv (forudsat du sammenligner samme opløsning mv.) - Det vil et andet kabel næppe ændre (meget lange kabler kan ha problemer).

Når du siger du er meget glad for FPS spil, så må jeg bedrøve dig med at du altså vil opnå det bedste resultat på en god PC-skærm.

Når vi taler spil og grafikkort, så gælder det nærmest om at købe så hurtigt et kort man har råd til.
Du lyder til at skulle kigge på GTX 660 TI - GTX 670 - GTX 680 - GTX 690 (nu begynder prisen at pine de fleste)
Et GTX 670 er et meget yndet gamer-grafikkort (det samme var GTX 570) inden for en rimelig prisrange.

En god CPU er også vigtig.