Avatar billede Reus Nybegynder
23. januar 2013 - 14:07 Der er 8 kommentarer

Hjælp til Samfundsfag rapport/historie

Hej. Jeg skal have hjælp til en samfundsfag/historie rapport om FN, NATO, WARSZAWA-PAGTEN.... mindst skal være 5 sider. Kom med mange gode ting.

Tak på forhånd :-)
Avatar billede Blandy Praktikant
23. januar 2013 - 14:13 #1
Det her er altså ikke studieportalen
23. januar 2013 - 14:24 #2
Hvis du forventer at få hjælp her, vile det være en god ide at vende tilbage i det første spørgsmål, du har oprettet - og få det afsluttet.

Det er ikke så længe siden du er blevet medlem så du kan have glemt hva det var, du accepterede ved din optagelse.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 02:28 #3
Læs og forstå om dem på wikipedia, så skriv derefter det hele men med dine egne ord :)
25. januar 2013 - 18:30 #4
Reus, du fik afsluttet dit første spørgsmål, og vi aftalte andetsteds, at jeg i så fald skulle bidrage til dette spørgsmål.

Men du gør det svært, derved at du ikke definerer problemstillingen særlig godt.  Du siger en rapport om FN, NATO, Warszawa pagten ...  Har du således fået til opgave at skrive om andre organisationer også?  Hvordan lyder egenlig opgaven?

Men det der er fælles for de tre organisationer du nævner er at de er internationale organisationer med et POLITISK formål.  (Det vender jeg tilbage til.)  Til forskel er for eksempel EU en international organisation med et ØKONOMISK formål.  EU's medlemslande samarbejder, meget simpelt sagt, om at tjene flere penge ved handelsaftaler og lignende.

Det grundlæggende problem som FN, NATO, og Warszawa pagten prøver at gøre noget ved er det, at stærke lande somme tider føler sig berettiget til at angribe svagere lande med militærmagt.  Man kan tænke på Hitler, der i anden verdenskrig erobrede Danmark, eller (længere tilbage i historien) Danmark der i vikingetiden fik underlagt sig England eller Sverig der fik tilegnet sig Skåne, Halland, og Blekinge der historisk set hørte under Danmark.

Ideen bag FN er så at få landene til at snakke om problemerne i stedet for at prøve at 'løse' problemerne med våbenmagt.  Stort set alle verdens lande er medlemmer, og de mødes i FN's generalforsamling, og de kan få deres konflikter behandlet i FN's sikkerhedsråd.

Ideen bag NATO og  Warszawa pagten er, igen simpelt sagt, den modsatte, nemlig at et antal lande aftaler at hjælpe hinanden med våbenmagt hvis et af landene bliver angrebet.

Anledningen til alle tre organisationer var, mere eller mindre direkte, anden verdenskrig.  Efter at verden igen havde været kastet ud i en mægtig krig besluttedes det at oprette FN.  Du må selv slå op hvornår FN blev oprettet, men det var meget snart efter anden verdenskrigs afslutning.

Så i anden verdenskrig blev Tyskland nedkæmpet af en alliance mellem USA, Storbrittanien, og Sovjet Unionen.  USA og Storbrittanien kæmpede sig ind på Tyskland fra vest og Sovjet Unionen fra øst.  Men efter krigens slutning blev Sovjet Unionen siddende i de lande de havde befriet fra Tyskland, lande som Polen, Ungarn, og Tjekoslovakiet.  I løbet af de følgende par år blev de lande påtvunget Sovjet Unionens styreform, kommunisme, og blev underlagt Sovjet Unionens magt.  Andre lande i Europa, såsom Danmark, var bange for at de også, et for et, skulle blive underlagt den mægtige nabo, og USA var ikke interesseret i yderligere udbredelse af Sovjet Unionens magt.  Disse lande stolede ikke på, at FN ville kunne forhindre konflikt, og de dannede derfor i 1949 NATO.  For eksempel Danmark kunne så regne med, at skulle de blive angrebet ville de andre lande, herunder USA, komme til hjælp.  Og Sovjet Unionen kunne regne med, at hvis de ville angribe, for eksempel, lille Danmark ville de få et stort antal mægtigere lande imod sig.

Warszawa pagten blev så modstykket mod NATO.  Det var Sovjet Unionen og de lande der var med den der formede en militær alliance for at modgå aggression mod dem.

Du bliver uden tvivl nødt til at gøre et stykke arbejde ved at læse om hver af disse organisationer.  Jeg har forsøgt at hjælpe dig med at give en baggrund for disse organisationer.
26. januar 2013 - 08:54 #5
Reus, du fik afsluttet dit første spørgsmål, og vi aftalte andetsteds, at jeg i så fald skulle bidrage til dette spørgsmål.

Men du gør det svært, derved at du ikke definerer problemstillingen særlig godt.  Du siger en rapport om FN, NATO, Warszawa pagten ...  Har du således fået til opgave at skrive om andre organisationer også?  Hvordan lyder egenlig opgaven?

Men det der er fælles for de tre organisationer du nævner er at de er internationale organisationer med et POLITISK formål.  (Det vender jeg tilbage til.)  Til forskel er for eksempel EU en international organisation med et ØKONOMISK formål.  EU's medlemslande samarbejder, meget simpelt sagt, om at tjene flere penge ved handelsaftaler og lignende.

Det grundlæggende problem som FN, NATO, og Warszawa pagten prøver at gøre noget ved er det, at stærke lande somme tider føler sig berettiget til at angribe svagere lande med militærmagt.  Man kan tænke på Hitler, der i anden verdenskrig erobrede Danmark, eller (længere tilbage i historien) Danmark der i vikingetiden fik underlagt sig England eller Sverig der fik tilegnet sig Skåne, Halland, og Blekinge der historisk set hørte under Danmark.

Ideen bag FN er så at få landene til at snakke om problemerne i stedet for at prøve at 'løse' problemerne med våbenmagt.  Stort set alle verdens lande er medlemmer, og de mødes i FN's generalforsamling, og de kan få deres konflikter behandlet i FN's sikkerhedsråd.

Ideen bag NATO og  Warszawa pagten er, igen simpelt sagt, den modsatte, nemlig at et antal lande aftaler at hjælpe hinanden med våbenmagt hvis et af landene bliver angrebet.

Anledningen til alle tre organisationer var, mere eller mindre direkte, anden verdenskrig.  Efter at verden igen havde været kastet ud i en mægtig krig besluttedes det at oprette FN.  Du må selv slå op hvornår FN blev oprettet, men det var meget snart efter anden verdenskrigs afslutning.

Så i anden verdenskrig blev Tyskland nedkæmpet af en alliance mellem USA, Storbrittanien, og Sovjet Unionen.  USA og Storbrittanien kæmpede sig ind på Tyskland fra vest og Sovjet Unionen fra øst.  Men efter krigens slutning blev Sovjet Unionen siddende i de lande de havde befriet fra Tyskland, lande som Polen, Ungarn, og Tjekoslovakiet.  I løbet af de følgende par år blev de lande påtvunget Sovjet Unionens styreform, kommunisme, og blev underlagt Sovjet Unionens magt.  Andre lande i Europa, såsom Danmark, var bange for at de også, et for et, skulle blive underlagt den mægtige nabo, og USA var ikke interesseret i yderligere udbredelse af Sovjet Unionens magt.  Disse lande stolede ikke på, at FN ville kunne forhindre konflikt, og de dannede derfor i 1949 NATO.  For eksempel Danmark kunne så regne med, at skulle de blive angrebet ville de andre lande, herunder USA, komme til hjælp.  Og Sovjet Unionen kunne regne med, at hvis de ville angribe, for eksempel, lille Danmark ville de få et stort antal mægtigere lande imod sig.

Warszawa pagten blev så modstykket mod NATO.  Det var Sovjet Unionen og de lande der var med den der formede en militær alliance for at modgå aggression mod dem.

Du bliver uden tvivl nødt til at gøre et stykke arbejde ved at læse om hver af disse organisationer.  Jeg har forsøgt at hjælpe dig med at give en baggrund for disse organisationer.
26. januar 2013 - 08:54 #6
Undskyld, den kom afsted to gange.  For mange tommelfingre!
01. februar 2013 - 09:55 #7
Reus, fik du mit indlæg (som ved fejltagelse kom afsted to gange)?  Kunne du bruge det?  Kan jeg også bede dig lukke spørgsmålet igen, med mindre der er noget du ikke forstår eller sådan noget.  I så fald forklar.
24. juli 2013 - 15:46 #8
Reus, jeg prøver lige en gang mere.  Kan jeg bede dig lukke dette spørgsmål igen, og ikke lade mig blive hængende i et evigheds-åbent spørgsmål.  Please.