Avatar billede ahstmn Novice
22. januar 2013 - 13:35 Der er 9 kommentarer

Kopiere dele af en celle

Hvordan kopiere jeg dele af et celleindhold f.eks Jens Hansen til jens i en celle og Hansen i en anden.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. januar 2013 - 13:55 #1
Måske:

Dataværktøjer --> Tekst til kolonner.
http://www.youtube.com/watch?v=oRAPtHUgXWA
Avatar billede Hestehat Seniormester
22. januar 2013 - 17:53 #3
Du kan bruge funktionen VENSTRE eller HØJRE... Det kan gøre tricket for dig!
Avatar billede vejmand Juniormester
22. januar 2013 - 18:00 #4
Hestehat >> Nemlig, som beskrevet ovenfor.  :-)
Avatar billede Hestehat Seniormester
22. januar 2013 - 18:35 #5
vejmand >> Hæ, ja, spørgsmålet ramte bare lige noget jeg har arbejdet med for nylig, så jeg blev bare så glad for at kunne svaret :)
Avatar billede ahstmn Novice
22. januar 2013 - 21:39 #6
Tak, men det vedrører mange forskellige navne så jeg kan ikke blot angive antal chr der skal medtages. Men tak alligevej
Avatar billede Hestehat Seniormester
22. januar 2013 - 21:44 #7
Du kan jo også få den til at læse teksten ind til første mellemrum for eksempel...
Avatar billede store-morten Ekspert
22. januar 2013 - 21:46 #8
Du skal klargøre en adresseliste ved at adskille for- og efternavnene i én celle, så de placeres i celler for sig. Derefter kan enten fornavnet eller efternavnet bruges i standardbrevets indledende hilsen.

I modsætning til ordre-id'erne har fornavnene varieret længde, så formlen med et fast antal tegn virker ikke her. Du kan udskille et fornavn ved at skrive denne formel i celle B2:

=VENSTRE(A2;FIND(" ";A2)-1)

Mellemrummet i anførselstegn får funktionen FIND til at søge efter mellemrummet i celle A2. Argumentet -1 sletter selve mellemrummet i resultatet. Derefter bruger funktionen VENSTRE resultatet til at vise teksten til venstre for dette mellemrum. Den viste tekst er lig med fornavnet.

Du kan udføre handlingen på hele gruppen af navne ved at kopiere formlen ned gennem kolonnen. Derefter kan du slette formlerne, så kun resultaterne er tilbage.

Når længden af efternavnene varierer, hvordan kan Excel så genkende et efternavn? Ved hjælp af det faktum, at efternavnet kommer efter et mellemrum. Du kan udskille efternavnet ved at skrive denne formel i celle B2:

=HØJRE(A2;LÆNGDE(A2)-FIND(" ";A2))

Formlen bruger funktionen LÆNGDE til at finde længden af teksten i celle A2: 13 tegn. Derefter finder funktionen FIND mellemrummet (" ") i celle A2. Derefter trækkes placeringen af mellemrummet (6 tegn fra venstre) fra længden af teksten i celle A2. Funktionen HØJRE bruger resultatet af denne subtraktion som et tegnantal og viser alt til højre for mellemrummet. Derfor er 13-6 lig med "Davolio" (de syv sidste tegn i cellen).

Du kan udføre handlingen på hele gruppen af navne ved at kopiere formlen ned gennem kolonnen. Derefter kan du slette formlerne, så kun resultaterne er tilbage.
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
23. januar 2013 - 16:38 #9
andet alternativ er: =MIDT(C4;1;SØG(" ";C4)). Formodet teksten står i C4.